چاپ کردن این صفحه

تصویب کرایه های غیر رند،دردسر همیشگی مسافران و رانندگان منتخب سردبیر

خبرنگار :   15 شهریور 1399 405 0
 تصویب کرایه های غیر رند برای تاکسی های شیراز اعتراض رانندگان و مسافران این کلانشهر را به همراه داشته و همچنان خیابانها عرصه درگیری مسافر و راننده تاکسی است.
خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: با هر افزایش بهای نرخ کرایه تاکسی‌ها در شیراز علاوه بر نظرات مخالف و موافق بسیار، معضلی همیشگی را مجدداً یادآوری می‌کند، پرداخت کرایه‌هایی که اکثراً به دلیل رند نبودن مبلغ و بهانه همیشگی پول خرد یا بر سر راننده گان سرشکن می‌شود و یا مسافران. نمونه این مورد کرایه پیشین و اعلام شده از سوی سازمان تاکسیرانی بود که مبلغ ۸۰۰ تومان به ازای هر کورس را تأیید کرده بود، مبلغی که در کوتاه مدت هم دوامی نداشت و عملاً به کورسی ۱,۰۰۰ تومان بصورت غیر رسمی تغییر کرد.
نکته اصلی این است که اگر بهانه نبود ۲۰۰ تومان برای پرداخت در یک کورس بود، کرایه در مسیرهای طولانی و چند کورس هم به جای ۱,۶۰۰ تومان دو کورس یا ۲,۵۰۰ تومان سه کورس عملاً به همان کورسی ۱,۰۰۰ تومان تغییر داده شد و چند سالی بر همین نرخ استوار بود.
تا اینکه روز گذشته با تصویب شورای شهر کرایه هر کورس تاکسی در شیراز به ۱۲۰۰ رسید که با این تعیین نرخ بازهم مشکل رانندگان و مسافرین ادامه خواهد داشت.
ورود بحث کرایه تاکسی شیراز به فضای مجازی کشید
این مجادله بی پایان این روزها در فضای مجازی هم ادامه دارد، بسیاری از کاربران بعد از انتشار گزارش مدتی پیش خبرگزاری مهر، جانب رانندگان تاکسی را گرفتند و عده‌ای دیگر جانب مسافران را، اما شاید آنچه در ذهن همه فراموش شده توجه به قوانین است که امروزه همه را با مشکلات بسیاری روبرو کرده‌اند.
آرش رزمی معتقد است بسیاری از مردم حاضرند هزینه‌های زیادی را در طول روز بپردازند اما تا پای کرایه تاکسی به میان می‌آید سریع واکنش نشان می‌دهند و اعتراض می‌کنند.
وی با بیان اینکه قانون مداری به هر شکل خوب است گفت: افزایش کرایه برای رانندگان تاکسی با توجه به مشکلات معیشتی کار درستی است اما با گرفتن کرایه بالاتر از نرخ مصوب باید برخورد شود.
شقایق دبیری از کارمندان یکی از ادارات شیراز در گفت و گو با مهر، نیز گفت: کمی منصف باشیم نه تنها رانندگان تاکسی که بسیاری از مشاغل سخت، با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و متأسفانه شاید به دلیل اینکه در زندگی روزمره مردم حضور دارند و دیده می‌شوند همیشه در سیبل انتقادات هستند.
دبیری با اشاره به اینکه مبلغ افزوده شده به کرایه تاکسی چندان زیاد نیست افزود: معتقدم باید تمهیداتی در جهت حمایت از این قشر زحمتکش توسط دولت و مسئولان انجام شود تا ناچار به افزایش موردی کرایه نباشند.
 
کرایه‌ها بیاد رند باشد
محسن رحمانی با بیان اینکه مشکل اصلی تعیین نرخ‌های غیر رند برای دریافت کرایه است، گفت: وقتی کرایه رقمی تعیین می‌شود که همیشه باید چیزی از سوی مسافر یا راننده به عنوان پول خرد پرداخت شود مسلماً باعث مشکل می‌شود.
وی با بیان اینکه کرایه ۸۰۰ یا ۱۲۰۰ تومانی در هر شکل و با پرداخت هر اسکناس در نهایت نیازمند پول خرد و سکه برای باقیمانده است، گفت: وقتی مسافر پول خورد ندارد یا راننده باید از حق خود بگذرد و یا مسافر گذشت کند که در نهایت اجحاف در حق یکی از آنهاست.
رؤیا همتی، دانشجو در این خصوص می‌گوید: مشکل اصلی شهروندان دریافت کرایه‌های غیر قانونی از سوی رانندگان است، کسی منکر شرایط و فشار اقتصادی که بر همه مردم و رانندگان تاکسی وارد می‌شود نیست.
همتی با بیان اینکه همین مشکلات در پرداخت کرایه اتوبوس هم وجود داشت گفت: پیش از نصب کارت خوان و توزیع کارت شهروندی، پرداخت کرایه اتوبوس هم با همین مشکلات روبرو بود و همیشه مسافران و رانندگان شاکی بودند اما با نصب دستگاه پرداخت از طریق کارت شهروندی همه مشکلات حل شده و تمامی شهروندان هم به این شکل پرداخت عادت کردند.
وی با اشاره به اینکه بهترین روش برای حل مشکل تاکسی‌ها نصب همین مدل دستگاه‌ها و پرداخت از طریق کارت شهروندی است، گفت: برخی از تاکسی‌ها از اپلیکشن های موبایلی پرداخت استفاده می‌کنند اما این نرم افزارها در اختیار همه نیست و بهترین گزینه دستگاه‌های کارت خوان است.
نادر محجوب از رانندگان تاکسی خطی شیراز با اشاره به اینکه مدت هاست از نرم افزار پرداخت کرایه استفاده می‌کند، گفت: متأسفانه بسیاری از مسافران با این برنامه آشنایی ندارند و تعداد استفاده کنندگان اندک است.
وی با بیان اینکه سالهاست معضل پول خورد وجود دارد افزود: از زمان گذشته و کرایه کورسی ۱۵ تومان تاکنون معضل پول خورد وجود داشته است و بیشتر مواقع یا راننده یا مسافر مجبور به گذشت هستند.
محجوب با بیان اینکه تنها راه حل وجود دستگاه کارت خوان و با دستگاه پرداخت همانند مترو و اتوبوس است افزود: اگر تاکسیرانی به هر تاکسی دستگاه کارت خوان بدهد یا شرایط دریافت آن را تسریع کند علاوه بر حل این مشکل کمک بسیاری در زمینه بهداشت عمومی نیز خواهد داشت.
 
نصب تاکسی متر و دستگاه پوز در دستور کار تاکسیرانی قرار دارد
رئیس سازمان تاکسیرانی شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه از سال گذشته مقرر شده بود تا پایان امسال طبق قرارداد با سازمان اطلاعات و فناوری دستگاه تاکسی متر به ناوگان تاکسیرانی شیراز تحویل داده شود گفت: متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش بی سابقه قیمت ارز و اینکه تاکسی مترها نیازمند قطعات وارداتی بودند تاکنون این مهم محقق نشده است.
مسعود حسن شاهی با بیان اینکه تاکسی متر و پوز به دلیل تسریع در کار و عدم پرداخت پول نقد بهترین گزینه برای بهبود شرایط مسافران و رانندگان است افزود: با توجه به توصیه‌های بهداشتی و همچنین نگهداری از پول ملی، این امکان در اختیار مسافران قرار می‌گیرد تا اصل کرایه را بوسیله کارت پرداخت کنند. تا بدینوسیله هم اختلاف در پرداخت باقیمانده کرایه حل شود و با استفاده کمتر از پول نقد از همه گیری بیماری‌ها جلوگیری شود.
وی با اعلام اینکه مجهز کردن تاکسی‌ها به دستگاه کارتخوان و تاکسی متر در اولویت این سازمان است افزود: مقدمات کار در حال پیگیری است و بزودی و مناقصه‌ای در این خصوص برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار مهر، چالش اصلی میان مسافران رانندگان تاکسی در خصوص پرداخت کرایه با تجهیز تاکسی‌ها به تاکسی متر و محاسبه دقیق و عادلانه کرایه و همچنین پرداخت توسط کارتخوان برطرف می‌شود و همین امر باعث استفاده کمتر از اسکناس به عنوان یکی از مهم‌ترین واسطه‌های بیماری و آلودگی را کاهش می‌دهد.
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آخرین ویرایش در یکشنبه, 16 شهریور 1399
سردبیر

روزنامه عصرمردم در۱۶آدر سال ۱۳۷۴ به نام عصرو با رویکرد فرهنگی سیاسی اجتماعی  وبا گستره استانی به مدت ۴ سال بدون وقفه انتشار یافت با توجه به استقبال خوب مخاطبان با نام عصرمردم  و با گستره سراسری در استان‌های جنوبی و مرکزی کشور توزیع شد مهم‌ترین ابتکار و موفقیت روزنامه عصر مردم از آغاز تا به اکنون که ۲۵ سال از انتشار آن می‌گذردانتشار هفته‌نامه ها و ویژه نامه های شهرستانی است که هم اکنون نیز تعدادی از آنها در حال انتشارند.

https://asremardom.ir/

آخرین‌ها از سردبیر