چاپ کردن این صفحه

علی اوسط هاشمی معاون وزیر کار در شیراز خبر داد:

کرونا افزون بر یک میلیون شغل در کشور را از بین برد منتخب سردبیر

توسط صفدر دوام/ روزنامه نگار 14 مهر 1399 530 0
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: شیوع کروناویروس در كشور تاكنون موجب از بین رفتن بیش از یک میلیون شغل در سراسر کشور گرديده است و دليل آن را بايد عدم توجه به مهارت آموزى براى جايگزينى مشاغل دانست.


علی‌اوسط هاشمی ديروز دوشنبه در نشست شورای مهارت فارس با بيان اينكه كشور ما هميشه مهد مهارت بوده است، ادامه داد: اين در حاليست كه هم اكنون از بيكارى و نبود شغل سخن مى گوييم واكنون بايد بپذيريم كه ٤٠ سال ريل گذارى در اين حوزه اشتباه بوده و نقدها وارد است.
وى با اشاره به جايگاه فارس در بحث تمدن و مهارت در كشور اضافه كرد: اين استان مقصد همه ايرانيان و جهانيان مى باشد.

معاون وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعى ادامه داد: با توجه به جايگاه استان فارس در هنر صنايع دستى دپارتمان ملی مهارت در اين استان راه اندازى مى شود.

وى استان فارس را یک نمایشگاه اصیل از توانمندی‌های نیاکان توصیف كرد و افزود: قابليت مهارت در اين استان با ويژگى خاص و منحصربفرد قابل توجه مى باشد. سخن از مهارت در فارس با عیار بالا قابل توجه است.

رئيس سازمان فنى و حرفه اى كشور با بيان اينكه ٨٥ درصد از افراد در پادگان هاى آموزشى كشور فاقد مهارت هستند، اضافه كرد: باید به شکل جدی روی این نقطه دست گذاشت.

وى در عين حال از فعاليت (۴۰ مرکز) در پادگان هاى آموزشى كشور خبر داد و افزود: شاره و خاطرنشان کرد: علاوه بر نشر دانش به توليد و ثروت با روش فناورى و مهارت براى ايجاد اشتغال در جامعه باور داريم.

هاشمى به رشد بودجه آموزش‌های مهارتی در خاورمیانه از ١٨ درصد به ٤٣ درصد اشاره كرد و افزود: اهميت به اين حوزه به ما مى گويد كه مهارت جايگاه تعيين كننده اى در رشد اقتصادى اشتغال جامعه دارد.

وى در ادامه به تأكيد قانون در برنامه ششم توسعه در رابطه با اشغال ۵ از فضاهای آموزشی به کاربری مهارتی اشاره كرد و گفت: با وجود اين و تعیین قانون کمتر به آن توجه شده است.

هاشمی به سرعت و قدرت مشاغل نو و ديجيتال نيز اشاره كرد و گفت: اين مهم تا اندازه اى رشد داشته كه مى توان تنوع و کثرت حوزه فناوری و دیجیتال در عصر کرونا هم مشاهده نمود.

رئيس سازمان آموزش فنى و حرفه اى كشور گفت: امروز روز خلق فرصت هاى جديد است در غير اينصورت با خزان و خشكسالى مشاغل در كشور مواجه خواهيم شد.

به باور معاون وزير كار عمر مفید یک مهارت را ۵ سال خواهد بود چرا تحول و تغییرات به سرعت انجام مى شود به همین دلیل او تأكيد كرد: كه علاوه بر دقت بر مهارت در زمان، باید به بازآموزی به آموخته‌ های شغلی روز نيز توجه شود.

وى به انجام تعداد ۵ هزار و ۴۰۰ استاندارد در سطح کشور اشاره كرد و افزود: بر اساس پيش بينى انجام شده از آبان ۹۸ تا دهه فجر امسال دو هزار استاندارد دیگر تولید شود که تامین کننده نیاز روز خواهند بود.

وى با اشاره به عنوان سالجارى توسط رهبر معظم انقلاب، جهش توليد را بدون توجه به مهارت بى معنا دانست و گفت: براى اينمه جهش مهارت برای رسیدن به فرمول پایدار مبنا قرار گیرد پيشنهاد مى دهم که ٥ درصد جمعیت فارس مبنای برنامه ریزی بر پایه آموزش‌های مهارتی قرار گیرند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بر صيانت و اصالت گواهى نامه هم تأكيد كرد و افزود: بايد برخى نقاط ضعف خود را قبول كنيم تا در جهت ارائه نمایشی از تکنولوژی و سواد روز و میزان اطلاعات به جامعه امروز موفق شويم.

اين مقام مسؤل در سازمان آموزش فنى و حرفه اى كشور با انتقاد به اينكه فرهنگ كار به كار دولتى بر اساس مدرك معطوف گرديده است، ادامه داد: از جناب استاندار مى خواهم كه با هدف جدى گرفتن الزام پيوست مهارتى بکارگیری نیروهای مهارتی را در کارگاه‌های کوچک و بزرگ استان الزامی شود.

هاشمی همچنین با ضعیف خواندن فرهنگ کار در کشور و با بیان اینکه فرهنگ کار و ارزش‌ها معطوف به کار دولتی براساس مدرک شده است، گفـت: در اجراى طرح آمایش فارس بايد به استان‌ های بوشهر و هرمزگان هم توجه شود و به نیازها و تقاضاها ی این استان‌ ها هم پاسخ مثبت داده شود.

او با تاکید بر جدی گرفتن الزام پیوست مهارتی، خطاب به استاندار فارس، تاکید کرد: بکارگیری نیروهای مهارتی را در کارگاه‌های کوچک و بزرگ استان الزامی کنید.

عنايت الله رحيمى استاندار فارس نيز در ادامه اين نشست با تأكيد بر اينكه بايد ظرفیت ها و توانمندی‌های استان فارس براى توسعه فرهنگ مهارت آموزی در سطوح ملی و استانی مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: بدون ترديد ظرفیت‌ های موجود و نقش فارس در صنایع نفت و گاز و سهم استان فارس در سرمایه‌گذاری‌های صنایع ياد شده بسيار مهم مى باشد كه نيازمند توجه بيشتر در اين رابطه است.

مقام عالى دولت دراستان فارس با اشاره به جايگاه اين استان در امر مهارت آموزی، کارورزی و فنی و حرفه‌ای اضافه كرد: بايد با توجه به ظرفيت هاى موجود در صنايع نفتی، گازی و همچنین وجود صنعت پتروشیمی در اين استان، تربیت نیروی فنی و کارآمد بر اساس تقاضا در این حوزه انجام شود كه اين مهم در جهت رونق اشتغال در استان بسيار مؤثر خواهد بود.

او در ادامه به عبور ۸ خط لوله گاز فشار قوی از استان فارس نيز اشاره كرد و افزود: با اين حال و وجود این خطوط گازی از فرصت هاى وجود آمده برای استان فارس استفاده لازم نشده است از اين رو برنامه ریزی و سیاستگذاری وزارت نفت در اين حوزه بسيار ضرورى است.

استاندار فارس اين استان را دومین تولید کننده گاز درکشور توصيف كرد و گفت: با وجود اين ظرفيت ها متأسفانه کمترین سطح اشتغال در این حوزه را داريم.

وى افزود: در رابطه با صنایع پایین دستی نیز اقدامات مهمى انجام نشده است بنابراين چنانچه از سوی وزارت نفت مورد توجه قرار گیرد شاعد تحولى مناسب در استان خواهيم بود.

رحيمى با اشاره به موضوع انتقال بخش‌هایی از حوزه های مدیریتی نفت و گاز به اين استان خاطر نشان كرد: با وجود ظرفيت هاى ياد شده اين طرح امكان پذير و مؤثر خواهد بود.

استاندار فارس خواستار توجه به نقش ملى و منطقه اى اين استان در اسناد بالا دستى گرديد و گفت:اين استان نقش عمده اى در پشتیبانی از پس کرانه‌ های خلیج فارس و فعالیت های نفت و گاز در جنوب کشور را به عهده دارد بنابراين ناظار مى رود كه در سطح كلان يارى كننده و سرعت دهنده اين نقش باشند.

وى به سخنان رييس سازمان فنى و حرفه اى كشور در رابطه با ايجاد دپارتمان ماى مهارت در فارس اشاره كرد و افزود: مجموعه توانمندی ها و زیرساخت های علمی استان فارس بستر مناسب چنين اقداماتى را مهيا كرده است.

او با اشاره به رتبه نخست کشورى فارس در طرح ملی کارورزی، ياد آور شد: استان فارس در جهت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با ۵هزارو ۵۳۱ انعقاد قرارداد بین کارفرمایان و فارغ التحصیلان جايگاه مناسبى دارد.

حشمت كوشكى مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس نيز در اين نشست توجه به آموزش هاى مهارتى در جهت رشد اشتغال مهم ارزيابى كرد و افزود: اين تجربه اى موفق در نظام هاى آموزشى در سطح جهان مى باشد.

وى با بيان اينكه هم اكنون بيكارى از معضلات مهم محسوب مى شود، ادامه داد: در شش ماهه گذشته بالغ بر ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر ساعت در استان فارس آموزش توسط مراكز دولتى انجام شده و در این بازه زمانی دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ساعت آموزش نیز توسط بخش خصوصی انجام شده است.

وى با اشاره به وجود ٥٠ مرکز دولتی و ٧٥٠ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد در استان فارس گفت: تعداد ٧ مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی دانشجویان در دانشگاه‌ های استان نیز طی یکسال گذشته تاسیس شده است.

وى در ادامه به اقدامات انجام شده نيز اشاره كرد و افزود: تاسیس اولین مرکز جواز زندان کشور، ارائه آموزش‌های مهارتی مستمر در کمپ‌های ترک اعتیاد، رشد چند برابری اجرای تعهدات در سه سال گذشته تاکنون، افتتاح اولین مرکز جوار اتاق بازرگانی و اتخاذ رویکردهای آموزشی در حوزه اصلاح الگوی کشت و بهینه سازی مصرف آب و ترویج کشت گیاهان دارویی در سطح استان از جمله اقدامات مهم اداره كل آموزش فنى و حرفه اى فارس بوده است.

حميد نادگران رئیس دانشگاه شیراز نیز در این نشست با بيان اينكه دانشگاه شیراز با ١٨ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی، ٧٢٠ عضو هیات علمی، ١٥ دانشکده و ١٥ مرکز پژوهشی از دانشگاه‌های تراز اول کشور به شمار مى رود، اضافه كرد: هم اكنون در بحث در رتبه بندی دانشگاه‌ ها در سراسر دنیا توسط سازمان‌های معتبر جهانی، علاوه بر دقت در شاخصه‌ هاى مهمى همچون؛ نوآوری، پژوهشی، مقالات و ایجاد جایگاه‌های بین‌المللی، در رابطه با رصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ ها و اشتغال به کار آنها به لحاظ کمی و کیفی و مهارت آموزی را نیز در رتبه بندی‌ها لحاظ می‌شود.

وى با اشاره به اينكه از گذشته تاکنون برای ایجاد مهارت و نوآوری اقدامات مناسبى در دانشگاه شيراز انجام شده است، خاطر نشان كرد: با وجود اقدامات انجام شده دانشجويان استقبال قابل توجهى نداشته اند.

وى در عين حال توجه لازم براى مهارت آموزى و توسعه اشتغال ضرورى عنوان كرد.

شماره روزنامه:7025
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)
آخرین ویرایش در دوشنبه, 14 مهر 1399

موارد مرتبط