چاپ کردن این صفحه

رئيس دانشگاه شيراز:

هفته پژوهش، فرصتي براي بازخواني مأموريت هاي دانشگاه است منتخب سردبیر

توسط صفدر دوام/ روزنامه نگار 24 آذر 1399 351 0
رئيس دانشگاه شيراز گفت: دانشگاه هاي امروزي، علاوه بر «آموزش» و «پژوهش» دو مأموريت ديگر يعني «کارآفريني و نوآوري» و «جامعه محور بودن» نيز دارند؛ به تشريح هرکدام از مأموريت هاي پيش روي دانشگاه ها پرداخت.


دكتر حميد نادگران در نشست خبرى امروز كه به مناسبت هفته پژوهش به صورت مجازى برگزار شد، اظهار داشت: اولين مأموريت نظام آموزش عالي، «آموزش» است که از ديرباز نيز وجود داشته و امروزه در اين مأموريت به دو مقوله توجه ميشود؛ 1. آموزش براساس استانداردهاي ملي به دانشجويان و 2. آموزشهاي مهارتي به دانشجويان.
به گفته ي ايشان، امروزه يکي از شاخصهاي رتبه بندي دانشگاه ها ميزان مهارت دانش آموختگان دانشگاه هاست؛ به همين دليل آموزش مهارتي به عنوان يکي از وظايف دانشگاه ها اهميت ويژه اي دارد.
دکتر نادگران، در ادامه «پژوهش» را دومين مأموريت نظام آموزش عالي معرفي کرد و توضيح داد:
در حوزه ي پژوهش يکي از وظايف اصلي، حرکت روي مرزهاي دانش و درحقيقت کارکردن روي مسائل علمي موجود در دنيا به شکل تيمي است که بايد با هدفهاي مشخصي صورت گيرد و اين اهداف ميتواند، کوتاه مدت، ميان مدت يا درازمدت باشد.
وي با تأکيد براينکه محققان ما بايد در اين حوزه با طرح مسائل علمي مشخصي که در سطح دنيا و مجامع بين المللي وجود دارد، نسبت به ارائه ي راه حل و پژوهش اقدام کنند، تصريح کرد: هدف از اين مسير درواقع برندسازي براي دانشگاه و ايجاد جايگاه علمي و تخصصي براي کشور در مجامع علمي باشد.
وى در ادامه به مأموريت سوم دانشگاه ها يعني «کارآفريني و نوآوري» پرداخت و توضيح داد: امروزه دانشگاه ها موظفند در خود و در حيطه ي وظايف خود به کارآفريني و نوآوري بپردازند؛ بايد تا آنجاکه ميتوانند از دانشجو يک موجود کارآفرين تربيت کنند که با دادن ايده و پيگيري آن تا عمل، بتواند در اجتماع کار کند.
رئيس دانشگاه شيراز با تأکيد بر اينکه دانشگاه ها ديگر نمي توانند نسبت به وضعيت اشتغال دانش آموختگان بي تفاوت باشند؛ گفت: مأموريت دانشگاه هاي نسل سوم کارآفريني و نوآوري است و اين مهم بايد در قاعده ي مشخص با برنامه ريزي هدفمند در دانشگاه نهادينه شود.
دکتر نادگران در ادامه از «جامعه محور و مسأله محور بودن» دانشگاهها به عنوان يکي ديگر از مأموريت هاي دانشگاه امروزي ياد کرد و توضيح داد: دانشگاه هاي نسل چهارم، دانشگاه هايي جامعه محور و مسأله محور هستند؛ يعني دانشگاهي که با عنايت به مسائل جامعه، مشکلات جامعه را شناسايي کرده، زير تيغ پژوهش برده و براي حل آن راه حل ارائه ميدهد.
او تأکيد کرد: براي کليه ي اين مراحل، دانش هاي مستخرج از کار محققين بايد بومي شود؛ يعني بايد به مسائل کشور برگردد و ناظر بر مسائل کشور باشد.
رئيس دانشگاه شيراز اعلام کرد: از حدود سه سال گذشته، دانشگاه شيراز، به عنوان يکي از دانشگاه هاي تراز اول کشور، براي رسيدن به دانشگاه هاي نسل سوم و چهارم برنامه ريزي و حرکت کرده و عليرغم وجود مشکلات متعدد مانند مشکلات اقتصادي، تحريمها و اين در سال گذشته شيوع بيماري کرونا، گامهاي شايسته اي برداشته که از جمله مصاديق آن تأسيس پرديس نوآوري و فناوري در محيط دانشگاه شيراز است و هم اکنون تعداد زيادي از شرکت هاي دانش بنيان و استارتاپ ها در آن مستقر است.
دکتر نادگران در پايان، هفته ي پژوهش را فرصت مغتنمي براي بازخواني و پرداختن به مأموريت هاي دانشگاه و روشن کردن فراروي استان و کشور دانست و باري ديگر اين هفته را به همه ي پژوهشگران کشور، به ويژه دانشگاهيان دانشگاه شيراز تبريک گفت.

شماره روزنامه:7081
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
آخرین ویرایش در دوشنبه, 24 آذر 1399

موارد مرتبط