چاپ کردن این صفحه

"سواد آموزي" نهضت فراگير با دستاورد هايي خيره کننده منتخب سردبیر

توسط صفد ر دوام/ روزنامه نگار 06 دی 1399 450 0
امروز هفتم دى ماه چهل و يكمين سالروز تأسيس نهضت سواد آموزى در كشور است.


از بدو ايجاد اين نهاد تاكنون شاهد ارتقاء و رشد روز افزون آمار باسوادى در سطح كشور در سنين مختلف بوده ايم.
در سطح استان فارس در گروه سني 6 سال و بيشتر، درصد باسوادي فارس بر اساس سرشماري سال 1395 ، 8/88درصد مي باشد در حالي که در سال 1355 ، درصد باسوادي در اين گروه سني 5/49 درصد بوده است که نشان از رشد 3/39 درصدي مي دهد.
بر اين اساس گروه هاى سني 10 تا 49 سال به عنوان گروه مولد جامعه به عنوان گروه هدف سازمان نهضت سوادآموزي انتخاب شده است در سال 1355 در صد با سوادي فارس در اين گروه نزديک به 49 درصد بوده است که در سال 1395 به 8/59 درصد رسيده است و نزديک به 8/46 درصد رشد داشته است. در حاليكه در اين گروه سني در سال 1395 درصد باسوادي استان 1/1 درصد بيشتر از ميانگين كشورى بوده است.
دکتر بهزاد نوروزي معاون سواد اموزي اداره کل اموزش و پرورش فارس در آستانه چهل و يكمين سالروز تأسيس نهضت سواد آموزى در گفتگو با عصر مردم مى گويد: در سال 1355 درصد باسوادي در گروه سني 6 سال و بيشتر زنان 8/37 درصد بوده است و اين رقم در مردان 7/60 درصد است که نشان ميدهد اختلاف بين با سوادي زنان و مردان در قبل از انقلاب 9/22 درصد است.

وى افزود: در سرشماري سال 95 درصد باسوادي گروه سني 6 سال و بيشتر در زنان 9/85 و در مردان 7/91 است که تنها8/5 درصد اختلاف وجود دارد علاوه بر اين درصد باسوادي زنان 1/48 درصد نسبت به قبل از انقلاب رشد داشته است.
نوروزى افزود: سرشماري سال 95 نشان ميدهد درصد باسوادي جمعيت شهري فارس 5/91 و در مناطق روستايي 5/82 درصد بوده است که
درصد اختلاف با سوادي بين مناطق شهري و روستايي وجود دارد در حالي که در سال 1355 متوسط اختلاف درصد باسوادي بين مناطق شهري و روستايي نزديک به 35 درصد بوده است.
معاون نهضت سواد آموزى فارس در ادامه به اهداف تبيين شده در ايجاد نهضت سواد آموزى در چهاردهه گذشته اشاره كرد و گفت: آموزش بزرگسالان در حد خواندن، نوشتن، آموختن حساب و رو خواني قرآن مجيد، تربيت و بالا بردن سطح فرهنگ و نشر فرهنگ اسلامي مناسب با سوادآموزان در محدوده ضوابط نهضت سوادآموزي، تهيه مواد خواندني لازم با استفاده از متخصصين متعهد و تدوين برنامه و تهيه مواد آموزشي و كمك آموزشي منطبق با فرهنگ اسلامي، ايجاد اشتياق در بي سوادان از طريق مادي و معنوي براي شركت در كلاسهاي نهضت سوادآموزي و تشويق اعضاي نهضت و آموزشياران و بيسوادان و ساير افرادي كه به نحوي از انحا با نهضت همكاري دارند، غني سازي محيط زندگي
کم سوادان با مواد آموزشي ساده نويسي شده در زمينه هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، بهداشتي، ديني و ....، استفاده از فن آوري نوين روز در آموزش بي سوادان و کم سوادان و آموزش مهارت هاي اساسي زندگي و شغلي مخاطبان سوادآموزي از اهداف نهضت سواد آموزى در مدت زمان فعاليت بوده است.
نوروزى در ادامه به تدوين برنامه راهبري با عنوان برنامه ريشه کني بيسوادي در جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و افزود: احياي شوراي عالي پشتيباني سوادآموزي و شورراي پشتيباني سوادآموزي در استانها شهرستانها و مناطق، احياي مراکز يادگيري محلي، توليد محتواي آموزشي براي دوره هاي سوادآموزي انتقال و تحکيم و همچنين توليد محتواي آموزشي براي طرح هاي خاص از جمله کتب متناسب با طرح سوادآموزي گروههاي خاص شامل آموزش اولياي بي سواد دانش آموزان گروه سني 10 تا 20 سال زندانيان نيروهاي مسلح و سربازان کشاورزان عشاير کارگران از جمله برنامه هاى راهبردى اين نهاد بوده است.
او همچنين به طرح سواد آموزي اتباع خارجي نيز اشاره مى كند و مى گويد: طرح خواندن با خانواده و حلقه هاي کتابخواني و انتشار نشريه فرصت دوم خاص نوسوادان و کامل کم سوادان، طرح آموزش مقدماتي رايانه، طرح آموزش عملي نماز تحت عنوان نماز کليد بهشت، طرح توانمندسازي زنان و دختران عشاير و طرح توانمندسازي آموزش دهندگان نهضت سواد آموزي از سياست هاى كلى نهضت سواد آموزى به شمار مى رود.
هم اكنون با گذشت چهاردهه از فعاليت اين بنياد آموزشى در كشور بر اساس آمار مستند با کاهش قدر مطلق بي سوادان مواجه هستيم بطوريكه درصد باسوادي از چهل و هفت و نيم درصد در سال 1355 به 876 درصد در سال1395 در گروه سني 6 ساله و بالاتر به 97 درصد در گروه سني 10 تا 49 ساله رسيده است.
بدون ترديد افزايش نرخ باسوادي در كشور توسط نهضت سواد آموزي يكي از بنيادين ترين فعاليت هاي علمي آموزشي كشور پس از انقلاب اسلامى محسوب مى شود كه كاهش فقر دانشي جامعه در سطوح مختلف را دنبال مي كند با اين حال توجه به مهارت آموزى افراد در نهضت سواد آموزى از ديگر محورهاى مهم آموزشى در اين حوزه به شمار مى رود چنانكه انتقال سريع مفاهيم علمى روز هم براى رشد علمى سوادآموزان ضرورى به شمار مى رود.
با گذشت بيش از چهار دهه از فعاليت نهضت سوادآموزى همچنان بايد در راستاى ارتقاء سطح علمى و سواد روز سواد آموزان تدابير و تعاريف جديدى تدوين شود.
با گسترش آموزش و رفع كامل بيسوادى به معناى واقعى در جامعه هنوز راه طولانى در پيش داريم كه با وجود توسعه فضاى مجازى حتى در ايام شيوع كرونا هم مى توان همچنان اهداف متعالى آموزشى در مهارت آموزى، سواد رسانه اى و دهها مورد ديگر پيگيرى نمود.

شماره روزنامه:7091
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
آخرین ویرایش در شنبه, 06 دی 1399

موارد مرتبط