وارد حساب کاربری خود شوید

نام کاربر *
کلمه عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد یک حساب کاربری

فیلدها با ستاره (*) مشخص شده اند مورد نیاز است.
نام *
نام کاربر *
کلمه عبور *
تائید رمز عبور *
پست الکترونیک *
تأیید ایمیل *
کپچا *
Reload Captcha

    لولوي قرن بيست و يکم  

    توسط اسماعیل عسلی/ سردبیر روزنامه عصرمردم 21 شهریور 1400 301 0
    سرمقاله سردبیر اسماعیل عسلی 22 شهریور 1400        لولوي قرن بيست و يکم

    بيشترين آسيب کرونايي متوجه کودکاني شد که تاکنون فضاي کلاس و مدرسه را تجربه نکرده اند . اگرچه برخي از مدارس پيش از ظهور پديده کرونا در راستاي ارتقاي کيفيت آموزشي مبادرت به خريد و نصب امکانات پخش فيلم هاي آموزشي در مدارس کرده بودند اما همه ي آنها نمي توانست جايگزين مناسبي براي تمامي ويژگي هايي باشد که يک مدرسه دارد .
    وقتي از خود مي پرسيم مدرسه چه ويژگي هايي دارد که آثار تربيتي متفاوتي را نسبت به خانواده و جامعه برجاي مي گذارد پاسخ هاي زيادي دريافت مي کنيم . فضاي مدرسه با خانه متفاوت است . بچه ها در مدرسه با مفهوم و مصداق نظم و ترتيب و برنامه ريزي آشنا مي شوند و بسياري از کارهايي که در خانه از انجام آن شانه خالي مي کنند را انجام مي دهند . ورزش کردن ، گوش دادن ، بازي هاي دسته جمعي ، انتخاب دوست در محيطي مطمئن تر از جامعه ، کشف توانايي هاي خود به کمک معلم ، تلاش گروهي در قالب تيم هاي ورزشي ، گشت و گذار آموزشي ، کسب آگاهي هاي لازم به منظور آماده شدن براي زندگي در جامعه ، آشنايي با علوم گوناگون به صورت پلکاني و فراخور توانايي هاي فردي ، رقابت سالم با گروه هاي سني همگن ، رسيدن به درک شرايط متفاوت ديگران و تلاش براي تعيين موقعيت ، تجربه ي هيجانات سالم و طبيعي ، استفاده از تجربيات معلمان براي جبران عقب ماندگي هاي ناشي از تنبلي و بي تفاوتي ، آشنايي با الزامات زندگي اجتماعي در فاصله بين خانه و مدرسه ، بهره مندي دانش آموزان از محصول تعاملات بين والدين و معلمان ، آموزش گفتگو با همسالان ، يادگيري نه گفتن به انواع پيشنهادها ، حرکت و رشد جسمي و رواني در سايه تشويق ، درک و تشخيص تدريجي تفاوت بين وظايف مدير ، معاون ، معلم ، مشاور ، خدمتگزار ، دفتردار ، راننده سرويس و ... ، پي بردن به اهميت يادگيري با شرکت در آزمون هاي جمعي ، قرار گرفتن تحت پوشش آموزش هاي استاندارد ، استفاده صحيح از ابزارها خصوصا لوازم تحرير نظير خودکار و مداد و کاغذ و کتاب و ... ، تنظيم شدن ساعت بيداري و خواب و استراحت و غذاخوردن کودک و نوجوان وهمه ي آن چيزهايي که زندگي يک کودک را از حالت يکنواختي بيرون مي آورد و به آن تنوع مي بخشد .
    کرونا همه ي اين موهبت ها را از کودکان ما گرفت و خانواده ها را دچار حالت بلاتکليفي کرد . بدون ترديد تداوم اين وضعيت منجر به پرورش نسلي خواهد شد که قادر به پذيرش مسئوليت هاي بزرگ اجتماعي نخواهد بود ضمن اين که وسايل ارتباط جمعي خصوصا صدا و سيما هم به دلايل فني و هم ذوقي و سليقه اي نتوانستند جاي معلمان را پر کنند . اين معضل براي کودکاني که پدر و مادري کم سواد داشتند و يا پدر و مادرشان ناگزير به کار در بيرون از خانه بودند بيشتر خود را نشان داد . در حال حاضر تکليف کودکاني که ظاهرا يکسال تحصيلي را بدون حضور در مدرسه پشت سر گذاشته اند از لحاظ ميزان برخورداري از سواد روشن نيست و وضعيت سالي که در پيش است نيز در هاله اي از ابهام قرار دارد .
    به نظر مي رسد بيشترين آسيب متوجه کودکاني گرديده که سال اولي بوده يا سالهاي ابتدايي مدرسه را تجربه مي کردند . به هر حال در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش تلاش مي کند با واکسينه کردن معلمان و دست اندرکاران آموزش و پرورش در هر شرايط سني زمينه ي بازگشايي مدارس را حداقل بعد از پاييز فراهم سازد که البته تحقق اين مهم به سرعت واکسيناسيون و همچنين عدم تغيير رفتار ويروس کرونا بستگي دارد . نبايد فراموش کرد که امسال کودکان و نوجواناني احتمالا پا به مدرسه مي گذارند که بعضا مرگ برخي از بستگان دور و نزديک را با چشم ديده و يا پدر و مادر خود را در اثر اين بيماري مخوف از دست داده اند و از لحاظ روحي در شرايطي آرماني به سر نمي برند . بي گمان اگر شرايط به گونه اي پيش رود که آنها ناگزير شاهد مرگ برخي از همکلاسي هاي خود باشند آنگاه مدرسه براي آنها به عاملي آزار دهنده تبديل مي شود . متوليان آموزش و پرورش بايد براي پيشگيري از ايجاد شرايط غير مطلوب در مدارس تمامي همت خود را به کار گيرند و با توجه به اين که رفتار ويروس کرونا قابل پيش بيني نيست و سن ابتلا و مرگ و مير هم پايين آمده ، براي پايش همه جانبه شرايط بهداشتي مدارس و حتي سرويس ها از آمادگي بالايي برخوردار باشند .
    بر اساس پيش بيني متخصصان علوم پزشکي و بهداشتي احتمال دارد که ويروس کرونا تا پنج سال ديگر هم به عنوان ميهماني ناخوانده حضور و هزينه داشته باشد . بر اين اساس آموزش چگونگي رعايت پروتکل هاي بهداشتي هم بايد در کنار ساير دروس قرار گيرد و نقش مربيان بهداشت براي نظارت دائمي بر وضعيت معلمان ، دانش آموزان و کلاس ها و گزارش هر گونه تغيير وضعيت جسمي دانش آموزان بسيار برجسته است . زيرا خدايي ناکرده اگر شرايط در مدارس به گونه اي پيش برود که اولياء دانش آموزان نسبت به جان و سلامتي فرزند خود دچار نگراني شوند ممکن است عطاي مدرسه را به لقاي آن ببخشند . تاکنون شرکت در مراسم عزا و عروسي و آيين هاي ملي و مذهبي و تجمع در نمايشگاه ها و تئاتر و سينما و ... به عنوان عامل انتقال ويروس از يکي به ديگري مطرح بود . حال اگر مدرسه هم در رديف اين عوامل قرار گيرد جايگاه مناسبي در ذهن و زبان اولياء و دانش آموزان نخواهد داشت . نبايد شرايطي ايجاد شود که کودکان ما بعدها از کرونا به عنوان لولوي قرن بيست و يکم ياد کنند .

    شماره روزنامه:7290
    این مورد را ارزیابی کنید
    (1 رای)
    آخرین ویرایش در دوشنبه, 22 شهریور 1400

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
    از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
    در غیر این صورت، «عصر مردم» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.