چاپ کردن این صفحه

سخنگوي شوراي شهر شيراز در گفت و گو با «عصرمردم» :

پروژه زيرگذر سه راه هفت تنان توجيه فني و اقتصادي ندارد منتخب سردبیر

توسط زهرا جعفري/ روزنامه نگار 05 آذر 1399 127 0
سخنگوي شوراي اسلامي شهر شيراز، ايرادات فني مهندسي و عدم توجه به بحث کنترل و هدايت آبهاي سطحي را علت توقف و عدم اجراي پروژه زيرگذر سه راه هفت تن اعلام کرد و گفت: کنترل سيلاب نسبت به ساير مباحث ترافيکي و ترددي در اولويت قرار دارد .


سعيد نظري با بيان اينکه در زمان شوراي چهارم ابتداي يک طرح چند سطحي زيرگذر و روگذر براي اين محور تصويب مي شود، گفت: اين طرح به دليل وجود بناهاي تاريخي متعدد در اين محور از جمله دروازه قرآن ،موزه سنگ و هفت تنان اجازه ميراث فرهنگي را دريافت مي کند و در نهايت شوراي قبل حل مشکل ترافيکي در سه راهه هفت تنان يا همان چهل مقام را اجراي يک زيرگذر ميداند و آن را مصوب مي کند .
وي افزود: در حال حاضر اين پروژه به دليل اهميت اجراي فاز دوم عمليات لوله گذاري شبکه انتقال سيلاب بالادست دروازه قرآن از دستور کار شهرداري خارج شده، زيرا اولويت اصلي کنترل سيل در اين منطقه است .
سخنگوي شوراي اسلامي شهر شيراز با اشاره به اينکه در حال حاضر عمليات لوله گذاري شبکه انتقال سيلاب در اين محور آغاز شده است، گفت: البته اين طرحي نيست كه تنها به تصويب شورا رسيده باشد بلكه يک طرح پيوسته است که با همکاري وزارتخانه هاي نيرو و کشاورزي و شهرداري عملياتي مي شود و بخش درون شهري آن بر عهده شهرداري گذاشته شده است .
وي احداث خط 2 لوله گذاري شبکه انتقال را موضوع موجب افزايش انتقال سيلاب در اين مسير دانست وگفت: برابر مطالعات و پيش بيني هاي صورت گرفته، استان و کلانشهر شيراز وارد سال هاي پربارش شده لذا اجراي اين خط لوله گذاري از اهميت بسيار بالايي برخوردار است .
نظري در خصوص چگونگي مديريت مباحث ترافيکي در سه راه هفت تنان و بلوار چهل مقام گفت: اجراي رمپ در ابتداي جاده سعدي به سمت آرامستان احمدي و به بهره برداري رسيدن کمربندي شمال شهر شيراز کمک زيادي به سبک کردن بار تردد و حمل و نقل اين محور نموده و با اصلاح معابر و احداث يک دور برگردان از غرب به شرق در سمت بلوار چهل مقام به دروازه قرآن مشکلات ترافيکي اين سه راه حل خواهد کرد .
وي بار ديگر با تاکيد بر اينکه به پروژه زيرگذر سه راه هفت تنان ايرادات فني مهندسي وارد شده و در روند مطالعات طرح آن به قضيه آبهاي سطحي توجه نشده است، گفت: به خاطر ارتفاع و شيب اين مسير اين زيرگذر قابليت کنترل و اداره هدايت آبهاي سطحي را ندارد .
نظري ادامه داد: اينکه گفته مي شود، شبکه انتقال سيلاب در کنار گذر سمت چپ پروژه اجرايي شود، نيز عملاً امکان پذير نيست زيرا تاسيسات مهم شهري از جمله گاز، فاضلاب شهري و فيبرنوري دانشگاه شيراز در زير مسير کند گذر قرار دارد اين در حالي است که قطر اين لوله ها 2 متر است و با توجه به بزرگ وحجيم بودن آنها عملا امکان قرار دادن آنها در يک مسير کم عرض وجود ندارد .
وي تاکيد کرد پروژه زيرگذر سه راه هفت تنان واقعاً مشکل ترافيکي را حل نمي کند و بسياري از مهندسان شهرداري به آن ايرادات زيادي وارد كرده اند. در واقع اين پروژه در زماني که فوبياي پل سازي بر شورا و شهرداري حاكم بوده مصوب شده است و 50 ميليارد تومان هزينه براي اجراي آن نه توجيه فني دارد نه اقتصادي .
وي يادآور شد؛ چپگرد دلگشا هم بخش فني شهرداري با آن مخالف بوده اما با اصرار و اجبار چند عضو شوراي چهارم اجرايي مي شود و در نهايت امروز خروجي اين کار را مي بينيد که نه تنها گره گشايي نکرده بلکه ايجاد مشکل نموده است.

نظري در پايان گفت:عليرغم اينکه امکان اجراي اين زيرگذر عملأ زير سوال رفته اما کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي پنجم ،اين هفته بار ديگر پروژه را در دستور کار جهت بررسي مجدد قرار مي دهد.

شماره روزنامه:7065
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
آخرین ویرایش در چهارشنبه, 05 آذر 1399

موارد مرتبط