حضور در انتخابات ، شباهت زیادی به دعا کردن دارد . اگر کسی رفتار و منش و راه و روشی که پس از دعا در پیش می گیرد با هدفی که در دعا و خواسته اش مطرح می کند ، هم جهت نباشد ، دعایش مستجاب نخواهد شد زیرا امکان ندارد مسافری تنها با دعا کردن بتواند خود را به مقصد برساند مگر این که برای رسیدن به مقصد برنامه ریزی و سپس حرکت کند و خود را از لحاظ روحی و بدنی برای مواجهه با مشکلاتی که در راه پیش می آید ، مهیا کرده باشد . پیروزی در انتخابات مانند فتح یک ارتفاع و منطقه ی استراتژیک در جنگ است که بخشی از ماموریت یگان به حساب می آید ولی بخش مهم تر آن حفظ آن موقعیت و ایستادگی در برابر مشکلات ناشی از استقرار در چنین موقعیت ارزشمندی است. از این رو رئیس جمهور منتخب و طرفداران و دوستدارانش باید جشن پیروزی در انتخابات را در دو نوبت برگزار کنند . نوبت اول پس از اعلام جمع بندی آرای ریخته شده به صندوق و نوبت دوم پس از جمع بندی وعده های تحقق یافته در دوره ی چهارساله اول ریاست جمهوری . تنها با نگاه از این منظر به انتخابات می توان به مطلوبیت دستاوردهای آن امیدوار بود . در حدیث شریف " تخلقو باخلاق الله " انسان ها به خداگونه رفتار کردن دعوت شده اند . یکی از خصلت های خداوند این است که ابتدا خلق می کند و سپس هدایت می کند . "پروردگار ما کسی است که به هر چیزی هستی بخشید و سپس آن را هدایت کرد ". در عرف و محاورات سیاسی ما از مشارکت سرنوشت ساز مردم به خلق حماسه تعبیر می کنیم بر این اساس چنین حماسه ی پس از خلق شدن ، نیازمند هدایت است . وقتی مردم آفریننده ی حماسه هستند ، همان مردم ، هدایتگر آن نیز باید باشند. یعنی مردم حتی برای یک لحظه هم نباید از دیدبانی روند خدمات رسانی به خود توسط دولت غافل باشند . چنین مراقبت دوسویه ای با همپوشانی بالا موجب می شود که دولت و ملت دست در دست هم امور کشور را پیش ببرند . شفافیت اطلاع رسانی دوطرفه موجب می شود که حتی اگر دولت در اجرای برخی از برنامه ها موفق نبود ، مردم علت آن را بدانند و شکیبایی به خرج دهند. در یک نظام مردم سالار شش دانگ، مردم نه تنها قانونگذاران بلکه مجریان قانون را نیز با رای و نظر خود انتخاب می کنند . ساز و کار مشارکت مردم در اداره ی کشور به گونه ای تعریف شده که هیچ شخص و نهاد و مسئولیتی دائمی نیست زیرا انتخاب ها و انتصاب ها مستقیم و غیر مستقیم باید توسط مردم صورت گیرد . در واقع، بازه های زمانی تعیین شده برای جابجایی افراد، فرصت تجدید نظر را برای مردم ایجاد می کند تا قادر به تعدیل و ترمیم نگاه خود به ظرفیت و توانایی خدمتگزاران خود باشند . حکومت ها مانند بانک ها هستند که چیزی از خود ندارند از این رو می توان گفت : همانگونه که با خروج پول مردم از بانک ها چیزی به نام بانک وجود خارجی نخواهد داشت ، بدون رای و نظر مردم نیزحکومت موجودیت و مشروعیتی ندارد و بر همین اساس مردم از انتخابات به عنوان وسیله ای برای مهار دولت ها استفاده می کنند . مردم از طریق انتخابات می توانند لباس خدمتی را که بر تن عده ای برای برنامه ریزی و اجرا کرده اند ، از تن آنها بیرون آورده و بر تن دیگری کنند .
از آنجایی که خرد جمعی تبلور اندیشه ورزی افراد در فرآیند مشارکت های اجتماعی است ، دولت های شایسته سالار که محصول انتخابی مبتنی بر دوراندیشی هستند ، توفیق بیشتری برای عمل به وعده ها و پاسخگویی به مطالبات مردمی دارند . از نگاه شایسته سالارانه ، خدمتگزار لایق کسی است که ایمان و انگیزه اش برای خدمت رسانی ، پیوند معناداری با توانایی و تخصص و تجربه اش داشته باشد . این نکته ی مهم باید در کادر سازی و تربیت نیرو مدنظر قرار گیرد ؛ به همین دلیل هیچ توجیهی برای به کارگیری افراد غیر متخصص برای انجام کارهایی که نیازمند تخصص و دانایی است وجود ندارد.
دولت و ملت نیازمند خدمات متقابل به یکدیگر هستند . البته چنین امری در گرو وجود اعتماد متقابل است . از یک طرف ، ملت باید به توانایی و انگیزه ی دولت برای خدمت رسانی اعتماد داشته باشد و از طرف دیگر دولت نیز باید اطمینان پیدا کند که مردم با او همراهی می کنند .
فرار از پرداخت مالیات ، سرکشی مدنی ، چانه زنی هایی که در قالب انواع اعتراضات خیابانی نمود پیدا می کند ، شانه خالی کردن از مسئولیت انجام کارها و پایین بودن کیفیت کار کارمندان، همکاری با قاچاقچیان برای خرید و فروش کالای قاچاق ، بی خیالی نسبت به زیرپا گذاشته شدن قانون ، بهانه جویی برای گریز از پرداخت حق گمرکی و تمامی رفتارهای آسیب زا که مانند دست اندازی در مسیر حرکت دولت قرار می گیرند و از سرعت حرکت آن می کاهند سر در آبشخور بی اعتمادی به کارآیی دولت ها دارد که با ایجاد اعتماد متقابل به تدریج اصلاح می شود .
یکی از دستاورهای انتخابات با مشارکت بالا این است که به کشور در برابر میل بیگانگان برای دخالت در امور کشور ، مصونیت می بخشد و کارکرد آن از هزاران بمب و موشک نیز بیشتر است زیرا هیچ کشوری به خود جرات نمی دهد مرزهای جغرافیایی و فرهنگی و اقتصادی کشوری که پشتوانه مردمی دارد را مورد هجمه قرار دهد . در همین راستا ، رفتار خردمندانه ی رقبای انتخاباتی پس از اعلام نتایج نیز پیامی برای منطقه و جهان دارد و نشان دهنده ی رشد سیاسی بازیگران در دایره ی قدرت و مسئولیت است که به بازار و بورس و فضای کار آرامش می بخشد و به روشن شدن دورنمای آینده یاری می رساند . ویژگی این دوره از انتخابات این بود که مردم به دنیا اعلام کردند که ایرانیان از توانایی لازم برای حل مشکلات کشور خود برخوردارند و از هیچگونه دخالت خارجی استقبال نمی کنند . پیامدهای داخلی و خارجی رویدادی که در روز 15 تیرماه اتفاق افتاد به آرامش بازار و بورس و مسائلی از این دست محدود نخواهد شد چرا که این انتخاب روی برخی از شائبه ها خط بطلان کشید ، امید به بهبود وضعیت کشور را بالا برد و نشان دهنده ی تشنگی مردم به تغییرات تدریجی با بر سر کار آمدن دولتی متعادل و دوراندیش و تخصص گرا بود . بر اساس پیام های رسمی صادر شده از سوی سران قوا و مولفه های تاثیرگذار در اداره ی کشور ، شاهد وجود آمادگی لازم برای همکاری و همراهی همه جانبه با دولت آقای پزشکیان خواهیم بود و رسانه ها نیز این همراهی را رصد می کنند به طوری که همراهی با طرح ها ی مفیدی که دولت برای اصلاح امور ارائه خواهد داد به معیاری برای ارزیابی عملکرد همگان تبدیل خواهد شد.