وارد حساب کاربری خود شوید

نام کاربر *
کلمه عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد یک حساب کاربری

فیلدها با ستاره (*) مشخص شده اند مورد نیاز است.
نام *
نام کاربر *
کلمه عبور *
تائید رمز عبور *
پست الکترونیک *
تأیید ایمیل *
کپچا *
Reload Captcha

    عصرمردم گزارش می دهد؛

    آیا برق " جام رسانه امید" چشم اصحاب رسانه را در شیراز گرفت؟ منتخب سردبیر

    توسط زهرا جعفری/ خبرنگار روزنامه عصرمردم 05 دی 1402 514 0
      «رویداد جام رسانه امید» با میزبانی فارس پس از 24 ساعت فعالیت رسانه ای در بخش های رسانه مکتوب و مجازی با محوریت «امیدآفرینی»، «جهاد تبیین» و «جهاد خدمت» به کار خود پایان داد.
    رویدادی که به ابتکار سازمان بسیج رسانه خوزستان شکل گرفت و در روز قلم امسال پوستر آن در سطح ملی رونمایی شد و در ایستگاه یازدهم خود در پارک علم و فناوری فارس شاهد رقابت بخشی از جریان رسانه ای استان با ارایه تولید محتوا، تحلیل و تصویرسازی در بخش¬های مقاله، یادداشت، گزارش، خبر، پادکست، تیتر، پوستر، اینفوگرافی، عکس، ایده پردازی و کلیپ موبایلی به صورت انفرادی و تیمی با یکدیگر بود.
    جام رسانه¬ای که با ایجاد فضای هم افزایی و تجربه نگاری روایتگری رسانه های فارس در کاشتن بذر امید در دل مردم با انتشار اخبار امیدآفرین را به نمایش گذاشت تامردم استان و کشور در جریان پیشرفت های کمتر گفته شده در عرصه¬های مختلف علمی و اقتصادی با تولید محتواهای متکثر و متنوع قرار گیرند و در این بستر زمینه ایجاد گفتمان تعادلی میان تلاشگران عرصه خدمت و پیشرفت و رسانه ها فراهم شود.
    در همین راستا با برخی از فعالان رسانه ای حاضر در این رویداد به گفتگو نشستیم تا از زبان و نگاه آنها بیانگر برداشت شان از این جام رسانه و کلید واژه آن «امیدآفرینی» باشیم.
     
    عبور از شعار و کلیشه از طریق بازتولید واقعیات
    خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان این که «جام رسانه امید»، فرصتی برای ایجاد فضای تعاملی میان فعالان عرصه رسانه با صاحبان دانش، فکر و ایده در استان را فراهم نموده است، گفت: رویکرد پرداختن موضوعی به مباحثی که کمتر از هر استان مورد توجه قرار گرفته، از ویژگی های ممتاز این رویداد است.
    سمیه انصاری فرد با بیان این که اختصاص بخش موضوعی «جام رسانه امید» در فارس به شرکت های دانش بنیان و فناورانه باعث شد تا زمینه تعامل این شرکت ها با رسانه ها شکل بگیرد، گفت: زمانی رسانه ها می توانند به بازتولید واقعیات پرداخته و در مسیر منافع عمومی مردم حرکت کنند که از شعارها و کلیشه ها عبور کرده باشند.
    وی افزود: اگر خروجی این رویداد منتج به همراهی، حمایت و شکل گیری تعامل مناسب مسئولان اجرایی و صاحبان صنایع با شرکت های دانش بیان گردد می توانیم از کارایی تولیدات رسانه ای به صورت واقعی سخن بگوییم.
    انصاری فرد در پایان اظهار داشت: «امیدآفرینی»، هنگامی محقق می شود که انعکاس تلاش شرکت های دانش بنیان در تولید محصولات جدید و متفاوت علاوه بر بازخورد گسترده رسانه ای موجب ارتقاء سطح اقتصاد، صنعت و معیشت استان و کشور شود.
    شوآف بدون خروجی
    خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری با بیان این که برگزاری رویداد جام رسانه امید در فارس اتلاف وقت و پر کردن رزومه کاری برای سازمان بسیج رسانه است گفت: واقعا فکر می کنم این رویداد هیچ تأثیری در امیدآفرینی ندارد.
    صادقی افزود: به نظرم این رویداد صرفا یک شوآف بوده و بعید می¬دانم خروجی داشته باشد.
    لازم اما ناکافی
    خبرنگار روزنامه شهرمردم گفت: به طور قطع برگزاری چنین برنامه ها و رویدادها در راستای انعکاس و رفع برخی از مشکلات می تواند کارساز باشد اما این همه کار نیست و نیاز به همکاری میان بخشی در تمام سطوح مدیریتی و تصمیم سازی است.
    جلال الدین عرفانی با بیان این که برای عبور از شعارها و کلیشه ها باید مسئولان و فعالان حوزه رسانه به صورت رودررو گفت وگو کرده و پیرامون مسایل و مشکلات مطرح شده در همان لحظه دستورات اجرایی صادر شود، افزود: وظیفه رسانه در این فضا، پیگیری و دنبال کردن روند اجرایی این تصمیم است.
    وی پیرامون تأثیر «جام رسانه امید» در امیدآفرینی، گفت: چنین برنامه هایی لازم است اما کافی نیست و نیاز به حرکت های عملی از سوی مسئولین بسیار ضروری تر است.
    چهار جای خالی
    خبرنگار خبرگزاری تسنیم هم با بیان این که رویداد جام رسانه امید، برگزاری برنامه ای تکلیفی بود، گفت: جای حضور ارزیابان، اساتید قوی و برجسته در حوزه رسانه، داوران بین المللی و آموزش های پیش از رویداد خالی بود.
    زینب شهریاری افزود: برای عبوور از هر گونه شعار و کلیشه باید زمینه حضور رسانه ها از طبقه های مختلف در فضایی بدون تنش های سیاسی فراهم گردد تا گفتمان سازی شکل بگیرد.
    وی در پایان پیرامون تأثیر این رویداد در ایجاد فضای امیدآفرینی تصریح کرد: جام رسانه امید، تنها جنبه تبلیغی داشت.
    رویدادی بدیع
    سرپرست خبرگزاری مهر در فارس نیز از بدیع بودن این رویداد سخن گفت و اظهار داشت: باید قبل از برگزاری رویداد، اطلاع رسانی با هدف استفاده از ایده ها انجام می شد.
    سروش سلیمی افزود: «امیدآفرینی» باید همراه با مطالبه گری و تبیین واقعیت ها باشد تا در کنار بیان نقاط ضعف و قوت اثرگذاری آن بیشتر شود.
    کمکی برای سوژه پروری
    خبرنگار خبرگزاری ایرنا با اشاره به مؤثر بودن «جام رسانه امید» برای کمک به رشوه پروری خبرنگاران در حیطه های علم و فناوری گفت: نقش رسانه ها در پیگیری مطالبات جامعه انکارناپذیر است و برگزاری چنین رویدادهایی به پویایی هر چه بیشتر رسانه¬ها در مسیر حل دغدغه های جامعه کمک می کند.
    فرزانه دزفولی افزود: اگر کشور و ملتی «امید» نداشته باشد آینده ای هم ندارند. 
    وی خاطرنشان کرد: در آفرینش آینده سه عامل «تجربه، تدبیر و امید» مهم و نقش آفرین است. لذا اگر «جام رسانه امید» به صورت مستمر برگزار شده و به برگزاری یک رویداد محدود نشود، می تواند در «امیدآفرینی» اثرگذار باشد.
    حرکت به سمت زنجیره ای شدن امیدآفرینی در جامعه
    خبرنگار عکاس روزنامه شهرمردم با بیان این که برگزاری «جام امید رسانه»، فرصت مناسبی برای محک زدن کارکرد و توانایی سنجی خودمان است، گفت: وجود فضای رقابتی بین دوستان و همکاران رسانه ای منتج به کسب تجربه و آموزش بیشتر می شود.
    عباس امیری افزود: البته این که رسانه فضا و بستر خود را در ختیار بخشی قرار دهد که بازخورد و انتفاع چندانی برایش نداشته نیز مهم است زیرا شکل¬گیری این گونه حرکت های غیرمالی باعث اثربخشی رسانه در جامعه و برقراری ارتباطات جانبی می گردد.
    وی تأکید کرد: باید از بسترهای فرصت ساز و ظرفیت ساز استفاده و حمایت کرد.
    امیری برگزاری چنین رویدادی را گام مؤثری در عرصه امیدآفرینی اعلام کرد و اظهار داشت: باید با تعریف رویدادهای مختلف به سمت زنجیره ای شدن امیدآفرینی در جامعه حرکتکنیم.
    ایجاد فرصت
    عکاس روزنامه سبحان هم گفت: این رویداد فرصت مناسبی برای تمرکز بر روی یک موضوع مشخص و حساس بود و در کنار آن زمینه شناسایی توان فعالان رسانه در بخش های مختلف، شناخت سلیقه مخاطب و دیده شدن بازخوردها نسبت به محتواهای رسانه ای را فراهم نمود.
    طاهره حیاتی، عدم پرداختن به خبرنویسی ساده، شناسایی و ریشه یابی صحیح مسایل و مشکلات و پیگیری زیاد اصحاب رسانه برای بررسی و رفع مسایل و مشکلات و رسیدن به نتیجه مطلوب می تواند کمک کننده رسانه در مسیر رسیدن به واقعیات باشد.
    وی از برگزاری «جام امید رسانه» به عنوان فرصتی برای پرداختن به موضوعات کمتر شده یاد کرد. 
    چاره کار، مطالبه گری رسانه ای
    خبرنگار و خبرگزاری فارس هم با بیان این که رویداد «جام رسانه امید»، ضمن کمک به بهتر دیده شدن شرکت های دانش بنیان، زمینه آشنایی رسانه ها با فعالیت این گونه شرکت ها و بررسی مطالباتشان در قالب تهیه گزارش و تولید محتوا فراهم نموده است، گفت: چاره رهایی از شعارها و کلیشه ها و رسیدن به واقعیات، مطالبه گری رسانه ای است.
    سروش امدادی افزود: بدون شک برگزاری چنین رویدادی منجر به ارتقاء روحیه شرکت های دانش بنیان و نوآفرین و مشوقی برای ادامه مسیر و رسیدن به موفقیت های بیشتر است.
    لزوم استفاده از ظرفیت جوانان تازه کار
    تیم رسانه ای خبرگزاری پانا نیز با اشاره به این که برگزاری «جام رسانه امید» منجر به سوژه یابی بهتر فعالان رسانه و خبرنگاران شده و ضمن کمک به رشد شرکت های دانش بنیان زمینه پیشرفت بیشتر کشور را فراهم می کند، اعلام کردند: این جام رسانه برای شناخت و تولید محتوا در حوزه شرکت های دانش بنیان بسیار خوب است اما در کنار کار رسانه ای، این شرکت ها نیازمند حمایت و بررسی مشکلاتشان از سوی مسئولین هستند.
    قارلی پور، ریحانه سادات حسینی، لیان نبی سعید و نگار توسلی اظهار داشتند: باید در زمان برگزاری این گونه رویدادها، مسئولین هم در جلسات و در کنار خبرنگاران باشند و با تشکیل تیم و شورای ارزیابی ضمن بررسی پیشنهادات و انتقادات در حوزه سرمایه گذاری از ظرفیت جوانان تازه کار بیشتر استفاده نمایند.
    این تیم رسانه ای یادآور شدند: این رویداد تنها برای شناخت بهتر و آشنایی بیشتر مردم با فعالیت های شرکت های دانش بنیان مؤثر بوده است.
    شهروند مقتدر، توانمند، دانا، بانشاط و امیدوار به آینده در فضایی بدون منظومه فکری، هدفمندی و نقشه راه شکل نمی گیرد.
    شهروند مقتدر و امیدوار، نیازمند بازتولید خود در بستر رسانه است. رسانه ای که گذر از خودسانسوری مبتنی بر منافع رسانه و شناخت به هنگام از تغییرات را درک کرده و به مرحله اثرگذاری در حوزه تولید فکر رسیده است.
    شهروند مقتدر و امیدوار از آدرس های غلط رسانه ای گریزان است و ضمن انتظار جستارگری و نقادی از رسانه به دنبال نمایش قدرت افکار خود و پاسخگویی به مطالباتش است.
    شهروند مقتدر و امیدوار، دامنه نقش آفرینی خود را در فضای گفتمان تعاملی دنبال می کند و تولید فکر و اندیشه را تنها در فضایی اخلاق مدار می پذیرد. 
    و بالاخره این شهروند مقتدر، توانمند و دانا کاری به شناخت، مخاطب شناسی زمان شناسی، تحلیل گفتمان، تولید محتوا و قالب های ارایه محتوا و چگونگی شکل گیری چتر رسانه ای ندارد. او فضای «اعتماد» می خواهد تا امید در درونش جوانه زند. و این هنر رسانه است که....
     
    شماره روزنامه:7941
    این مورد را ارزیابی کنید
    (1 رای)
    آخرین ویرایش در سه شنبه, 05 دی 1402

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
    از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
    در غیر این صورت، «عصر مردم» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.