یادداشت پریسا گلریزخاتمی *جهاد تبیین، خدمترسانی و امیدآفرینی؛ ماموریتی بزرگتر برای رسانهها*
به باور روانشناسان و آسیبشناسان اجتماعی، امید به افراد حس عمیق امن بودن و قابل اعتماد بودن القا میکند و آنها را به سمت تلاش بیشتر برای دستیابی به موفقیتهای فردی و اجتماعی و ملی سوق میدهد. امید، احساس مشترک یک ملت نسبت به آینده و برآمده از غرور ملی و وطندوستی است که شوق و انگیزه تلاش، تابآوری و تحمل مشکلات و داشتن آرزوهای بزرگ را برای آینده افزایش میدهد.
کشورمان با دشمنانی روبروست که نمیخواهند جامعه امیدوار باشد و با سیاهنمایی و کوچک شمردن دستاوردهایی که خود از آنها مبهوت شدهاند؛ به دنبال شکست از درون خانه هستند و تلاش میکنند با ایجاد ناامیدی به اهداف شوم خود دست یابند چون میدانند جامعه امیدوار به جلو مینگرد و آینده را روشنتر از حال میبیند. پس ضروریست تا امید اجتماعی را در جامعه شکوفا کنیم و این مهم تنها با توجه بیشتر به خواست مردم و همراهی مردم میسر میشود.
در این راستا جهادگران عرصه تبیین برای امیدآفرینی مسئولیت خطیری دارند و مسئولان اجرایی هم باید با خدمترسانی بذر امید را در دل مردم بکارند و بدانند که امیدآفرینی و وعده و وعیدهای واهی برای حل یک شبه مشکلات، گسترش ناامیدی و عمیقتر کردن احساس منفی عمومی جامعه را به دنبال دارد؛ آن چه که بعضا در عملکرد برخی از مدیران دستگاهها و سازمانها دیده شده است که نیازمند پاسخگویی است.
به نظر میرسد توجه بیشتر به بهبود شرایط اقتصادی و حل معضل بیثباتی در بازار، راهبردهای حمایتی و کمک به کاهش فاصله طبقاتی و اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت از جمله مواردی است که به امیدآفرینی در جامعه کمک میکند.
تلاش حکومت برای افزایش میزان درآمد در جامعه و خلق فرصتهای شغلی بیشتر و اشتغال کاملتر و تمرکز بر اقتصاد مولد به ویژه شرکتهای دانشبنیان از جمله راهبردهای اساسی تزریق امید در جامعه است که متاسفانه مورد بیتوجهی قرار گرفته است.
درست است که باید در مسیر جهاد امیدآفرینی، خدمت و تبیین در تراز انقلاب اسلامی قدم برداریم و لازم است تا دستاوردها تبیین شوند؛ اما نباید چنان در این مسیر غرق شویم و دستاوردها را چنان نشان دهیم گویی بر آخرین قله ایستادهایم. آری باید در مسیر رسانهای نمودن دستاوردها، با نگاه به خواستگاه مردم و جامعه گامهای بلندی برداشت.
اقدامات و فعالیتهای امروز جهادگران استان در اموری نظیر جهاد آبرسانی، ساخت مسکن محرومین، مسکن روستایی و بسیاری از موضوعات دیگر، وصف ناپذیر و در خور تقدیر است.
جوانان بسیجی با تمرکز بر تقویت امید در جامعه، در تمام ایام سال در مسیر جهاد تبیین به دنبال خدماترسانی و تلاش برای رفع محرومیتها در جامعهاند که نمونه آن در دنیا کمنظیر است.
با این اوصاف میتوان گفت رسانهها امسال ماموریتی بزرگتر از انتخابات و دعوت عموم مردم به مشارکت پیش رو دارند و آن جهاد تبیین، خدمترسانی و امیدآفرینی است.
امید است که ماموریت بزرگتر دولت نیز توجه به اقتصاد مولد و حمایت از شرکتهای دانشبنیان باشد.