روزنامه عصر مردم در سراسر جهان یک پورتال خبری آنلاین آنلاین و منبع برای محتوای فنی و دیجیتال برای مخاطبان با نفوذ خود در سراسر جهان است. شما می توانید از طریق ایمیل یا تلفن به ما بپیوندید.
+(98) 713-234 8010-13
.
به گزارش خبرنگار مهر، ۲۱ شهریورماه در سالشمار ملی کشور به هنر هفتم اختصاص یافته است تا ادای دینی باشد به هنری که مشارکت جمعی را در پی دارد، با این حال این روزها حال سینمای ایران به اندازه دیگر نقاط دنیا هیچ خوب نیست و از گوشه و کنار هم نواهایی هرچندگاه از تعطیلی سالنها شنیده میشود.
صنعت سینما در ایران به خاطر دست کم سالی ۸۰ فیلمی که ساخته میشود در جغرافیایی سیر میکند که درآمدهای آن وابسته به حمایت دولتی است و در نبود امکان اکران فیلمهای خارجی توان رقابت با غولهای سینمایی دنیا را ندارد و این موجب شده است اقتصاد هنر هفتم وابسته داخل کشور باشد و اگر هم فیلمی در خارج از ایران امکان پخش جهانی مییابد بیش از آنکه کمکی به اقتصاد سینمای ملی کند درآمدی برای شرکتهای پخش جهانی است.
با رونق گرفتن پردیسهای سینمایی و سالنهای سینمای جدید انگارهها پیرامون اینکه سینما ممکن است رونق دوران گذشته را نداشته باشد تصوری اشتباه را به متولیان فرهنگی گوشزد کرد و دست کم در روزهایی که کووید ۱۹ هنوز پخش نشده بود، پخش فیلم در سینماهای مجهز با تصویر و صدای استاندارد نشان داد مردم همچنان به این هنر دلبسته هستند و با وجود دسترسی به شبکههای مختلف تلویزیونی و مجازی و غیرمجازی، سینما در سبد خانوارها قرار دارد و تنگاهای اقتصادی هم یارای دور ساختن مردم از سینما را ندارد.
با این حال کووید ۱۹ موجب شد سالنهای سینما دوباره روی ناخوش کسادی و بی مخاطبی را به تماشا بنشینند و شوربختانه اینکه در این دوره دیگر این مخاطب نیست که تمایلی به سینما رفتن نداشته باشد بلکه از روی ناچاری است که درهای سالنهای سینما بسته شده و در این میان آنها که در این صنعت قرار دارند بیشترین آُسیب را میبینند و شاید ناچار شوند عطای سینما را به لقایش ببخشند.
با این حال هنوز هستند کسانی که سینما را به هر ترفندی زنده نگه داشتند و نگذاشتند چراغ این هنر خاموش بماند.
کرونا هویت سینمای ملی را در خطر قرار داد
علی آذری که یکی از فعالان صنعت سینمای شیراز به شمار میرود در گفت و گو با خبرنگار مهر با وجودی که باور دارد پس از همه گیری کرونا عملاً هویت سینمای ملی در خطر قرار گرفته است، میگوید: هویت سینما به تماشاگران این هنر است که در ماههای اخیر با بحرانی شدن وضعیت کرونا و بسته شدن سالنهای سینما این روند رو به فزونی گذاشته است.
وی که با راه اندازی سینمای روباز در بافت میانی شیراز چراغ هنر هفتم را روشن نگه داشته است به مناسبت روز سینما عنوان میکند: هویت هر سینمایی به واسطه تماشاگرانش مشخص میشود نه به واسطه فقط تولیداتی که دارد. بنابر این عملاً اکنون متأسفانه سینماها از چند جهت از جمله کرونا و مسائل و مشکلات مالی و عدم توانایی اقتصادی مردم و ترس از حضور در فضاهای بسته باعث شده است سینما از سبد فرهنگی خارج شود البته این فقط محدود به سینما نیست و شامل کنسرتهای موسیقی و اجراهای تئاتر هم میشود.
آذری دورنمای فرهنگی کشور را با وجود چنین مسائلی نامشخص میداند و میافزاید: احتمال این میرود که بسیاری از سینماها به ویژه سالنهای خصوصی دچار ورشکستگی بشوند زیرا عملاً سینماداران توانایی پرداخت اجاره بها را ندارند و حتی ممکن است نتوانند حقوق کارکنان خویش را پرداخت کنند.
وی که مسئولیت سینما فرهنگ و پردیس سینمایی گلستان را برعهده دارد، اعلام میکند: همه در سالهای گذشته جشن خانه سینما را شاهد بودیم که بازنگری به سال سینمایی کشور به شمار میرفت؛ با اینکه همچنان سینمای ایران در رویدادهای بین المللی موفق است اما آنچه همه را نگران میکند آینده سینما در دوران پساکرونا است.
آیا سینما این دوران را تاب میآورد!؟
آذری با پیش کشیدن این نکته که آیا سینما این دوران را تاب میآورد، میگوید: باید دید در دوره پسا کرونا آیا مردم باز هم به سالنهای سینما خواهند آمد یا نه!؟ سینماها را پر از رونق خواهیم دید یا خیر!؟
وی با این حال از سرگیری تولیدات سینمایی در قالب VOD و پخش خانگی را نویدبخش میداند و میافزاید: تعداد بسیاری هم چشم به سینماها بستهاند و باید دقت داشت که سینما یک فعالیت اجتماعی به شمار میرود که در یک بازه زمانی افراد را گرد هم میآورد و کنش فرهنگی در پی دارد.
این منتقد سینما پیشه کردن صبر را گزینه کنونی ارزیابی میکند و میگوید: سینمای روباز هم یکی از راه حلها به شمار میرود اما بیشتر یک حرکت دلی است تا فعالیتی در مسیر تجاری؛ تعداد سانسهای سینمای روباز محدود و میزبان شمار اندکی تماشاگر است و در این بین نزدیک شدن به روزهای سرد و بارانی ممکن است ادامه حیات آن را سخت بنماید اما یکی از راههای موجود بود که الگوی آن در جاهای مختلف دنیا مانند فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و آلمان اجرا شد و با توجه به فضای باز آن توانست اعتماد مردم را کسب کند.
آذری ادامه میدهد: اگر که امکانش باشد که برای یک مدت زمان محدود این نوع اکران فیلم را داشته باشیم شاید پیشنهاد بدی نباشد تا بتوانیم این دوران سخت را طی کنیم.
در سینماهای فرهنگ، گلستان و هنرشهر آفتاب بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر بیکار شدند
وی پیرامون میزان آسیبی که همه گیری کرونا به بخش شاغل در سینماهای شیراز وارد کرده است میگوید: در سینماهای فرهنگ، گلستان و هنرشهر آفتاب بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر بیکار شدند و ای کاش حداقل بیمه بیکاری این افراد داده میشد زیرا بسیاری از این افراد سرپرست خانواده هستند و از نظر امرار معاش خیلی مشکل دارند.
آذری تصریح میکند: تا زمانی که برای این مشکل راه حلی پیدا نشود و مساعده هایی در نظر گرفته نشود همچنان این مشکلات پا برجاست.
از نظر این فعال سینمایی شیراز، اکران اینترنتی و پخش مشابه در زنده نگه داشتن شوق تماشای فیلم مؤثر است و عنوان میکند: قطعاً شور و اشتیاقی را این شیوه پخش فیلم ایجاد میکند اما باید در نظر گرفت هیچیک از اینها جای رفتن به سالن سینما را نمیتواند بگیرد؛ هرچقدر هم اندازه تلویزیون بزرگ باشد و حتی وجود ویدئوپروجکشن و تجهیزات صوتی مطلوب میلی که در سالنهای سینما اتفاق میافتد را نمیتواند ایجاد کند.
در این بین اهالی هنر هفتم همچنان انتظاری که از دولت بعنوان تنها متولی صنعت سینما دارند را تحقق یافته نمیبینند و چشم انداز روشنی از آینده آن متصور نیستند.
هنوز بسیاری از آموزشگاههای سینمایی و شرکتهای فیلمسازی موفق به استفاده از تسهیلات مشاغل آسیب دیده از کرونا نشدهاند.
معاون سینمایی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر میگوید: امسال شرایط ویژه ای حکم فرماست که شاید برنامههای روز سینما را هم بی نصیب نگذارد اما قرار است دیداری با اهالی سینما داشته باشیم و شرکتها و آموزشگاهها را بازدید کنیم.
بهروز مرامی جدیدی پیرامون آنچه تاکنون برای جبران آسیبهای ناشی از کرونا انجام گرفته است، اعلام میکند: در ابتدا کسانی که تمایل داشتند از بیمه بیکاری استفاده کنند با توجه به مصوبات دولت در اوان همه گیری کووید۱۹ به اداره کار و امور اجتماعی ارجاع داده شدند اما اکنون هر دستگاهی به زیر مجموعههای خود جور دیگری نگاه میکند و در بخش فرهنگ سامانهای بنام کارا ایجاد شد تا متقاضیان تسهیلات از این مسیر آسیبهای وارد شده را اعلام کنند.
مؤسسات و آموزشگاهها فاقد کد بیمهای در نوبت گرفتن تسهیلات
وی ادامه میدهد: با وجود اینکه بسیاری از مؤسسات و آموزشگاهها فاقد کد بیمهای بودند دولت اعلام کرد که در صورت داشتن مجوز میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.
مرامی نگاه دولت را به مراکزی دانست که دارای شخصیت حقوقی هستند و میافزاید: پیش فرض بر این است که کمکها به آموزشگاهها، سینما و اماکن فرهنگی و هنری باشد و به تبع آن کارکنان آن مجموعه نیز منتفع میشوند.
وی به صورت مصداقی به کارکنان سینماها اشاره کرده و میگوید: این موضوع جزئی از وظایف اداره کار و بیمه تأمین اجتماعی است و بیمه بیکاری ویژه این مواقع است حتی اداره کل صمت هم نمیتواند به اشخاص به صورت فردی تسهیلاتی بدهد.
معاون سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس میزان خسارت مالی به صنعت سینمای فارس را نامشخص دانسته و پیرامون اینکه چرا نمیتوان برآورد کرد، میگوید: سینماها فروشی از جانب فیلمها دارند و یک مجموعه سینمایی از ۲ تا ۳ محل درآمدزایی دارد با این حال فقط میشود نسبت به مدت مشابه سالهای قبل که سینماها باز بودند تخمین زد؛ وقتی سینما تعطیل باشد و فیلمی هم روی پرده نباشد خیلی از درآمدها مشخص نمیشود.
وی با این حال اعلام میکند: تاکنون مالک هیچ سینمایی در استان فارس اعلام ورشکستگی نکرده است.
درخواست کردیم سالنهای سینما و تئاتر بازگشایی شوند
مرامی زمان آغاز بکار سینماها را منوط به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا و تصمیمات استانی پیرامون رنگ شهرها دانسته و میگوید: با توجه به وضعیت شهرها و اینکه وزیر بهداشت از مدیریت بهداشت و درمان استان در مهار کرونا تقدیر کرد؛ چند روز پیش مکاتبهای با ستاد استانی مدیریت کرونا کردیم که با توجه به از سرگیری فعالیت سایر مشاغل استان فارس، درخواست کردیم سالنهای سینما و تماشاخانههای تئاتر با رعایت پروتکلهای بهداشتی آغاز بکار کنند.
معاون سینمایی و هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس پیرامون لزوم در نظر گرفتن برهههای زمانی که نیاز به سینماهای روباز و حتی «سینما ماشین» را بیشتر میکند، عنوان میکند: اینها مانند اکران اینترنتی و نمایش مجازی راه حلهایی دهان پرکن است که در مقابل تجربه و لذت سینما رفتن، تماشای کنسرت و حتی تئاتر با این شیوهها امکان پذیر نیست.
وی با این حال تمایل بخش خصوصی به ایجاد سینمای روباز و درایوین سینما را منوط به جبران هزینهها دانسته و میگوید: شاید بخش خصوصی جبران هزینهها را به این شیوه اقتصادی ندانسته که آنرا دنبال نکرده است.
مخالفتی با راه اندازی سینمای روباز یا سینه ماشین نداریم
مرامی با این حال میگوید: ما به عنوان دستگاهی که مجوز ایجاد چنین فضاهایی میدهد مخالفتی با راه اندازی سینمای روباز یا سینه ماشین نداریم و باید سرمایه گذار ابراز تمایل کند یا سیستم مدیریتی به طور کلان در کشور از ایجاد سینمای روباز حمایت کند. وانگهی صاحب فیلمها هم باید فیلم در اختیار این سینماها قرار دهد.
گو اینکه در صورت تمایل سرمایه گذار در این زمینه منوط به اختصاص زمین مناسب به این چنین سینمایی است که به گفته معاون سینمایی فرهنگ و ارشاد فارس، حق بخش خصوصی است که با درنظر گرفتن میزان سود و هزینه و درآمد به چنین وادی پا بگذارد.
مرامی پیرامون شمار کسانی که از تعطیلی صنعت سینما متضرر شدند، میگوید: در قالب سینمای ثابت و سینما سلام تعدادی به عنوان نیروهای ثابت ۹۰ نفر هستند که متضرر شدند و افزون بر عوامل سینما تعدادی هم غیرمستقیم در ارتباط با سینما کسب و کار دارند حدود ۳۵ نفر هستند
روزنامه عصرمردم در۱۶آدر سال ۱۳۷۴ به نام عصرو با رویکرد فرهنگی سیاسی اجتماعی وبا گستره استانی به مدت ۴ سال بدون وقفه انتشار یافت با توجه به استقبال خوب مخاطبان با نام عصرمردم و با گستره سراسری در استانهای جنوبی و مرکزی کشور توزیع شد مهمترین ابتکار و موفقیت روزنامه عصر مردم از آغاز تا به اکنون که ۲۵ سال از انتشار آن میگذردانتشار هفتهنامه ها و ویژه نامه های شهرستانی است که هم اکنون نیز تعدادی از آنها در حال انتشارند.
https://asremardom.ir/ لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «عصر مردم» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.