سرهنگ اکبری رئیس پلیس راهور کلان‌شهر شیراز در گفتگوی اختصاصی با عصرمردم مطرح کرد؛  

    جریمه تخلفات، بازدارندگی لازم را ندارد  منتخب سردبیر

    توسط پریسا گلریزخاتمی    26 فروردين 1404 60 0
    آمار تکان‌دهنده تصادفات و تخلفات رانندگی خودروها و موتورسيكلت سواران و صف طولانی اخذ معاینه فنی خودروها، بهانه‌ای شد تا با سرهنگ داریوش اکبری رئیس پلیس راهور مرکز استان فارس به گفتگو بپردازم.
     
    *لطفا ابتدا تصادفات سال گذشته شهر شیراز را نسبت به سال قبل از آن مقایسه بفرمایید.*
     
    در مقایسه تصادفات سال ۱۴۰۳ با سال ۱۴۰۲، حدود ۱۰ درصد در تصادفات منجر به فوت کاهش داشته‌ایم و در تصادفات جرحی حدود ۲۸ درصد و در تصادفات خسارتی حدود ۴ درصد کاهش داشته‌ایم.
     
     
    *تصادفات نوروز امسال را هم با نوروز سال گذشته مقایسه بفرمایید.*
     
    در مقایسه تصادفات نوروز ۱۴۰۴ نسبت به ۱۴۰۳ یعنی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین، در تصادفات فوتی حدود ۲۹ درصد کاهش داشته‌ایم و در تصادفات جرحی و خسارتی به ترتیب حدود ۳۵ و ۹ درصد کاهش داشته‌ایم.
     
     
    *مهم‌ترین عامل روند کاهشی تصادفات را چه می‌دانید؟*
     
    طرح‌ها و اقداماتی چون نصب دوربین‌های بیشتر و پویش نه به تصادف که کمک شایانی به کاهش آمار تصادفات داشته است.
     
     
    *شما به درصدهای کاهشی قابل توجهی اشاره نمودید، اما همچنان آمار تصادفات بسیار بالاست، در این رابطه بیشتر توضیح دهید.*
     
    متاسفانه برخی افراد نسبت به قوانین و پویش‌ها سهل‌انگار هستند و بی‌توجهی عده‌ای منجر به بروز تصادفاتی منجر به فوت و جرح بالا می‌گردد و همانطور که اشاره نمودید، آمار گرچه روند کاهشی داشته، اما همچنان رضایت‌بخش و شایسته کشور ما نیست و‌ تمام هم‌وغم و تلاش پلیس، حرکت در مسیر کاهش آمار تصادفات است؛ چرا که تصادفات، خسارات بسیار سنگین و گاها جبران‌ناپذیری به افراد و دولت وارد می‌کند که بیشترین عامل وقوع آن، عامل انسانی یعنی بی‌توجهی به قوانین رانندگی و حقوق شهروندی است و جای تاسف است که تصادفات منجر به فوت در رده اول تا سوم مرگ‌ومیر کشور قرار دارد.
     
     
    *آمار تصادفات منجر به فوت در موتورسواران چقدر است؟*
     
    سال گذشته ۳۰ فقره تصادف فوتی مختص موتورسواران و اغلب در رده سنی نوجوان و جوان، حادث شد.
     
      
    *درخصوص تصادفات و تخلفات موتورسیکلت‌سواران هم توضیح دهید.*
     
    تخلف و تصادف موتورسواران از معضلات مهم جامعه ماست که متاسفانه یکی از علل اصلی وقوع آن، عدم آگاهی یا سهل‌انگاری برخی خانواده‌ها نسبت به خطرات استفاده از موتورسیکلت است. موتورسيكلت وسیله نقلیه‌ای است که ایمنی لازم را ندارد و موتورسواران، اغلب نوجوانان و جوانانی هستند که برخی، بدون گواهینامه، کلاه و وسایل ایمن، رفتارهای ناهنجار و حرکات نمایشی نامناسبی در کوچه و خیابان به نمایش می‌گذارند و مشکلات و هراسی در بین شهروندان ایجاد می‌نمایند.
     
    *رفتار موتورسواران در خیابان‌ها و پیاده‌روها و تخلفات متعددی که انجام می‌دهند، این شائبه را ایجاد می‌کند که پلیس سختگیری لازم را ندارد، در این مورد بیشتر توضیح دهید.*
     
    اعمال قانون توسط پلیس و دوربین‌ها صورت می‌گیرد، بسیاری از موتورسواران متخلف، توسط پلیس یا دوربین، توقیف و از دریافت هرگونه خدماتی، تا رفع توقیف، محروم می‌مانند، اما همچنان میزان تخلفات بالاست. با مراجعه به پارکینگ‌ها، موتورسیکلت‌های بسیاری می‌بینید که توقیف شده و جرایم سنگین دارند و رها شده‌اند. آمارها نشان می‌دهد که برخورد پلیس با موتورسواران در سال گذشته ۵۶ درصد افزایش داشته است و این امر نشان می‌دهد که پلیس نسبت به توقیف و اعمال قانون، جدی است اما بیشترین مشکل پایین بودن فرهنگ عمومی جامعه است. سال گذشته بیش از ۶۰ هزار مورد اعمال قانون درخصوص موتورسیکلت‌سواران و حدود ۲۰ هزار مورد توقیف صورت گرفته است. همچنین تلاش نمودیم، با صدور گواهینامه یک‌روزه، شرایط اخذ گواهینامه را آسان نماییم، چون بسیاری از تصادفات توسط موتورسواران بدون گواهینامه و بیمه صورت می‌گیرد که اغلب امکان پرداخت خسارت را هم ندارند، اما این راهکار نیز نتوانست در کاهش تخلفات، سهم چشمگیری داشته باشد.
     
     
     
    *چه راهکاری برای کاهش تخلفات و تصادفات می‌توان اعمال کرد؟*
     
    باید آگاه‌سازی‌ها و آموزش فرهنگ ترافیک و رانندگی با جدیت بیشتر انجام شود و در اولویت متولیان فرهنگی و بویژه آموزش و پرورش قرار گیرد‌ و فرهنگ‌سازی به گونه‌ای شکل گیرد تا فرهنگ ترافیک و رانندگی در تمام خانواده‌ها نهادینه شود. بنابراین باید برای این مهم، سرمایه‌گذاری کرد چرا که پلیس به تنهایی نمی‌تواند در کاهش این آمار نقش قابل توجهی ایفا نماید. متاسفانه هزینه تخلفات رانندگی بازدارنده نیست و باید هزینه تخلفات را افزایش داد. وقتی هزینه عدم استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران، میلیونی باشد، به یقین شخص موتورسوار از کلاه ایمنی استفاده می‌کند و مرتکب تخلف نمی‌شود، اما در حال حاضر به دلیل پایین بودن رقم جریمه تخلفات، شاهد تعدد تخلفات در کشور هستیم.
     
     
    *به عدم بازدارندگی هزینه جرایم اشاره نمودید، بسیاری از مردم هم معتقدند که باید قوانین سختگیرانه‌تر باشد، در این خصوص برنامه‌ای در دستور کار قرار دارد؟*
     
    بله. متاسفانه آمار جرایم منجر به تصادف، به دلیل پایین بودن مبلغ جریمه‌ها بالاست و بیشترین عامل تصادفات هم ناشی از حواس‌پرتی و استفاده از تلفن همراه است، باید به این نکته اشاره کنم که افزایش مبلغ تخلفات برای حفظ جان هر شخص است و پلیس امیدوار است که هیچ کدام از افراد جامعه مرتکب تخلف و در نهایت جریمه نشوند، اما اعمال قانون سختگیرانه ضروریست تا راننده، مرتکب تخلف نگردد، در غیر این صورت، نتایج رضایت‌بخشی حاصل نخواهد شد.
     
     
     
    *با توجه به ترافیک سنگین و حجم بالای تردد و توقف در محدوده مرکزی شهر، آیا ثبت تخلفات توسط دوربین‌ها انجام می‌شود؟*
     
    اعمال قانون توسط دوربین‌ها، در مجموعه پلیس راهور و شهرداری انجام می‌شود و روزانه حتی تا ۱۷ هزار اعمال قانون هم ثبت شده است اما چون جریمه تخلفات پایین است، بازدارندگی لازم را ندارد. در محدوده مرکزی شهر با بیشترین مطب پزشکی، مراکز درمانی و مراکز تجاری، اغلب خودروهایی با پلاک شهرستان‌ها و دیگر استان‌ها، تردد و توقف می‌کنند که چون جای پارک مناسبی هم در این مناطق پیش‌بینی نشده است، پرداخت جریمه برای رانندگان اهمیت چندانی ندارد و پارک دوبله در این محدوده، منجر به ترافیک سنگین در معابر می‌شود و سال‌هاست که این ترافیک و حجم پارک در این مناطق وجود دارد و گرچه اصرار پلیس بر ساخت مجتمع‌های دارای پارکینگ است، اما همچنان این مشکل و بی‌توجهی نسبت به ساخت پارکینگ باقی است و در حال حاضر بیشتر ساختمان‌ها و مطب‌های پزشکی یا دفاتر مهندسی نه تنها برای افراد شاغل در همان مجتمع، پارکینگ ندارند که نسبت به ساخت پارکینگ برای مراجعین نیز بی‌توجه بوده‌اند.
     
     
     
    *چگونه می‌توان از حجم بار ترافیکی مناطق مرکزی کاست؟*
     
    اجرای قانون هوای پاک بسیار تاثیرگذار خواهد بود که باعث می‌شود تا خودروهایی با نقص فنی و نداشتن معاینه فنی وارد این محدوده‌ها نشوند. اجرای قانون طرح ترافیک همچون بسیاری از شهرهای تهران و اصفهان و اعمال قانون تردد پلاک‌هایی در روزهای زوج و فرد می‌تواند بخشی از ازدحام ترافیکی در مناطق مرکزی را کاهش دهد. همچنین پرداخت عوارض عبور از برخی خیابان‌ها نیز می‌تواند در کاهش ترددها تاثیرگذار باشد، چون در حال حاضر علی‌رغم جریمه خودروهای متخلف در مناطق مرکزی توسط دوربین‌ها، همچنان آمار تخلفات و حجم ترافیک در این مناطق بسیار بالاست.
     
     
     
    *موضوع قانون هوای پاک را بیشتر توضیح دهید.*
     
    همانطور که می‌دانید، موضوع قانون هوای پاک باید در تمام شهرها اجرا شود و در مناطق مرکزی شهر شیراز نیز باید به اجرا درآید و بدین منظور محدودیت‌هایی در این مناطق اعمال می‌شود، تا رانندگانی که خودروی دودزا یا با نقص فنی دارند نسبت به رفع آن اقدام نمایند، درغیر این صورت اجازه ورود به مناطق مرکزی را ندارند. درحال حاضر خودروهای فرسوده بسیاری در سطح شهر تردد می‌کنند و اعمال این قانون برای این است که این خودروهای دودزا، امکان تردد در سطح شهر و به خصوص مناطق مرکزی را نداشته باشند.
     
     
     
    *اجرای این قانون برای چیست؟*
     
     اجرای این قانون علاوه‌بر جلوگیری از تشدید آلاینده‌ها، باعث می‌شود خودروهای کمتری وارد این محدوده شوند و از بار ترافیکی این مناطق کاسته شود و رانندگان این خودروها نیز، نسبت به رفع نواقص فنی خودروی خود، اقدام نمایند. البته هزینه هنگفتی برای رفع معایب خودروهای فرسوده باید پرداخت شود که اغلب مقرون به‌صرفه نیست اما تصادفات بسیاری نیز، ناشی از نقص فنی خودروها است و باید 
    اعمال قانون پیوسته انجام شود.
     
     
     
    *به موضوع نقص فنی خودروها اشاره نمودید، لطفا درخصوص صف‌های طولانی تشکیل‌‌شده معاینه فنی، طی روزهای گذشته بیشتر توضیح دهید.*
     
    معاینه فنی، یکی از ملزوماتی است که باید هر خودرو داشته باشد و اعمال قانون در این رابطه نیز، همیشه وجود داشته و در هر نقطه داخل یا خارج از استان، پلیس می‌تواند، خودرو را به دلیل نداشتن معاینه فنی متوقف و اعمال قانون انجام دهد چون براساس آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، تمام خودروهای بالاتر از ۴ سال ساخت، باید هر ساله معاینه فنی دریافت نمایند و هرگونه بی‌توجهی نسبت به آن، تخلف است اما اعلام بازه زمانی برای دریافت معاینه فنی توسط شهرداری جهت اعمال قانون هوای پاک اعلام شده است و پلیس، بازه زمانی مشخصی اعلام نکرده و با تشکیل صف‌های طولانی در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت برای دریافت معاینه فنی مخالف است و تأکید می‌کنیم که رانندگان باید هر ساله بدون فشار پلیس یا قانون، نسبت به دریافت معاینه فنی برای خودروی خود اقدام نمایند. در خصوص تشکیل صف‌های طولانی، پلیس با ایجاد چنین فضایی مخالف است و تاکید پلیس بر این است تا افراد بدون ازدحام، در فرصت پیش رو و به مرور نسبت به معاینه فنی اقدام نمایند.
     
     
     
    *درخصوص جریمه خودروهای بدون معاینه فنی، توسط دوربین‌ها هم توضیح دهید.*
     
    در حال حاضر پلیس تاریخ مشخصی برای اعمال قانون توسط دوربین‌های نصب شده در محدوده مرکزی شهر اعلام نکرده است. این دوربین‌ها، بر اساس قانون هوای پاک، بر خودروهایی که معاینه فنی ندارند، اعمال قانون انجام می‌دهند که هنوز آغاز نشده و تا زمانی که پلیس اعلام نکرده است، اعمال قانون در این مناطق و از طریق دوربین‌ها صورت نمی‌گیرد. البته پیامک‌های هشدار، برای آمادگی شهروندان، ارسال شده است. 
     
     
     
    *مطالبی در فضای مجازی مبنی بر اخذ خسارت از طرف بیمه، در صورت نداشتن معاینه فنی، منتشر شده است، در این مورد هم توضیح بفرمایید.*
     
    تمامی خبرها کذب محض است و پرداخت جریمه عدم معاینه فنی خودرو، هیچ ربطی به پرداخت خسارت بیمه ندارد و مردم به شایعات توجه نکنند و اخبار را از طریق رسانه‌های رسمی دنبال نمایند.
     
     
      
    *به نظر می‌رسد در برخی معابر منجر به تخلفات، حضور پلیس بسیار کمرنگ است، در این‌باره نیز توضیح دهید.*
     
    متاسفانه تعداد همکاران ما در مجموعه پلیس راهور، زیاد نیست تا امکان پوشش‌دهی تمام شهر باشد و در حال حاضر نیز گرچه حضور فیزیکی پلیس، موثر است اما لزومی بر ادامه روش سنتی وجود ندارد و باید به سمت هوشمندسازی و مکانیزه کردن معابر حرکت نماییم و با کمک دوربین‌های بیشتر، معابر را رصد نماییم. البته شهر شیراز نسبت به دیگر شهرهای کشور، بیشترین آمار دوربین‌های سطح شهر را داراست و افزایش دوربین‌ها همچنان ادامه دارد و همکاران ما در شهرداری تلاش می‌کنند تا معابر بیشتری تحت پوشش دوربین‌های کنترلی قرار گیرد که با گزارش‌های فصلی و جلسات پلیس راهور با شهرداری، معابری با کمبود یا نبود دوربین، تحت نظارت و کنترل قرار خواهند گرفت و درحال حاضر نیز، نصب دوربین در این معابر در حال پایه‌گذاری است و معابر بیشتری کدگذاری می‌شوند. در بحث تخلفات سرعت و حتی در مناطق مرکزی نصب دوربین‌های کنترل سرعت در دستور کار قرار دارد و تلاش می‌کنیم با توجه به وضعیت معبر، از راهکارهای بازدارنده استفاده نماییم تا بتوانیم سرعت‌ها را پایین بیاوریم و تصادفات جرحی و فوتی را کاهش دهیم.
     
     
     
    *آیا نصب دوربین در نقاط پرحادثه و نقاطی که پارک دوبل عامل اصلی ترافیک است، در دستور کار قرار دارد؟*
     
    متاسفانه برخی از شهروندان، در همان مکانی که قصد مراجعه یا خرید دارند، خودرو خود را متوقف می‌کنند و حاضر نیستند به دنبال مکان مناسبی برای پارک خودرو خود باشند و خودرو را دوبله پارک می‌کنند، این معضل ابتدا نیازمند فرهنگ‌سازی است، چون این افراد نسبت به پارک مناسب خودرو ‌بی‌توجه‌اند و همه روزه توقف انبوه خودرو را در مقابل برخی از مغازه‌ها شاهدیم که نشانه گسترش بی‌توجهی نسبت به حقوق شهروندی است و بر این اساس، دوربین‌های ثبت تخلفات ساکن و دوربین‌های ثبت تخلفات سرعت را هم‌زمان پیگیری می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم از طریق دوربین‌ها به کاهش تخلفات کمک نماییم.
    نقاط پرحادثه به صورت مداوم رصد و پس از بررسی‌های کارشناسانه، به شهرداری اعلام می‌شود تا اقدامات لازم برای اصلاح مناطق صورت گیرد. اعمال قانون نیز به صورت روزانه توسط پلیس و مرکز مانیتورینگ با تعداد نیروهای قابل توجه با ثبت دوربین انجام می‌شود. بسیاری از دوربین‌ها به صورت مستقیم وارد سامانه اجراییات شده و اعمال قانون صورت می‌گیرد. در حال حاضر ۴ خودروی دوربین‌دار فعال در سطح شهر در تردد است که دوربین مکانیزه آن، اعمال قانون پارک دوبله را ثبت می‌کند که به صورت مستقیم به بخش اجراییات متصل است. بسیاری از دوربین‌های نصب شده در تقاطع‌ها و نقاط مرکزی نیز به سامانه اجراییات متصل است و مستقیماً اعمال قانون به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد.
     
     
      
    *همانطور که اشاره نمودید، در برخی معابر و بلوارها، وجود برخی مغازه‌ها منجر به ترافیک‌های سنگین نقطه‌ای در سطح شهر شده است، به عنوان مثال در بلوار دکتر حسابی وجود چند مغازه، هر روزه ترافیک‌های سنگینی ایجاد می‌کند، چرا پلیس نسبت به این موارد سختگیری لازم را ندارد؟*
     
    در معابری که مغازه‌ها باعث بروز ترافیک یا تصادفات می‌شوند، شهرداری اغلب اقدام به تملک مغازه‌ها می‌کند، اما در حال حاضر قیمت‌ها بسیار بالاست و در برخی محدوده‌ها و مناطق، امکان تملک از طرف شهرداری وجود ندارد، البته امیدواریم که در چنین مناطقی با توجه بیشتر شهرداری، تملک صورت گیرد، در بلوار دکتر حسابی هم، باید شهرداری منطقه ۱۰ نسبت به خرید و تملک مغازه‌ها و تعریض خیابان، با درنظر گرفتن حقوق شهروندی اقدام نماید تا با تصمیمات درست و اصولی، شاهد تردد روان در این مناطق باشیم.
     
      
     
    *به نقش همیاران مهربان ترافیک در همیاری پلیس اشاره بفرمایید.*
     
     همیاران مهربان ترافیک انسان‌هایی مهربان و کم‌توقع هستند که بدون چشم‌داشت به یاری پلیس آمده‌اند و با هدایت درست خودروها و یادآوری فرهنگ فراموش‌شده رانندگی، تاثیر بسزایی در تردد روان در خیابان‌ها دارند و امیدوارم با کمک تعداد بیشتری از همیاران، بتوانیم، مناطق بیشتری را در خیابان‌های فرعی و حاشیه‌ای پوشش دهیم. این همیاران در ایام نوروز نیز در محدوده دروازه‌قرآن، خیابان ارم و شاهچراغ کمک شایانی به پلیس راهور نمودند که از آنها بسیار سپاسگزارم و امیدوارم تمام شهروندان، فرهنگ‌یار مهربان پلیس و همراه پلیس باشند تا تخلفات و تصادفات کمتری را شاهد باشیم.
     
     
    سخن پایانی؟
     
    از شهروندان می‌خواهم تا برای خود و هم‌نوع خود، ارزش قائل شوند و به حقوق یکدیگر احترام بگذارند، اگر تمام مردم نسبت به قوانین احساس وظیفه نمایند و در عمل شاهد پیوستن تمام افراد جامعه به پویش نه به تصادف باشیم، به یقین مشکلات را با دغدغه کمتر پشت سر خواهیم گذاشت.
    امیدوارم بتوانیم کل شهر را با کمک دوربین‌ها، رصد نماییم چون از نظر امنیتی و ترافیکی می‌تواند آرامش نسبی ایجاد نماید. پلیس در تلاش است از نظر بعد مسافتی نیز، فواصل دوربین‌ها را کم کند تا تمام طول خیابان‌ها تحت پوشش ترافیکی قرار گیرد و تلاش می‌کنیم تا با کمک شهرداری، شهری امن برای تمام مردم ایجاد نماییم تا تردد به راحتی در معابر انجام شود.
     
     
     
    شماره روزنامه:8300
    این مورد را ارزیابی کنید
    (1 رای)
    آخرین ویرایش در دوشنبه, 26 فروردين 1404

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
    از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
    در غیر این صورت، «عصر مردم» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    وارد حساب کاربری خود شوید

    نام کاربر *
    کلمه عبور *
    مرا به خاطر بسپار

    ایجاد یک حساب کاربری

    فیلدها با ستاره (*) مشخص شده اند مورد نیاز است.
    نام *
    نام کاربر *
    کلمه عبور *
    تائید رمز عبور *
    پست الکترونیک *
    تأیید ایمیل *
    کپچا *
    Reload Captcha