وارد حساب کاربری خود شوید

نام کاربر *
کلمه عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد یک حساب کاربری

فیلدها با ستاره (*) مشخص شده اند مورد نیاز است.
نام *
نام کاربر *
کلمه عبور *
تائید رمز عبور *
پست الکترونیک *
تأیید ایمیل *
کپچا *
Reload Captcha

    دريغ از يک پليس

    توسط محمد عسلی/ مدیر مسئول روزنامه عصرمردم 27 فروردين 1402 211 0
    سرمقاله "محمد عسلی" 27 فروردین 1402       دريغ از يک پليس
    تراکم اتومبيل هاي شخصي در جاده سياخ دارنگون به ويژه روزهاي جمعه و يا تعطيلات رسمي به نحوي است که به دلائل زير تقريبا 50 درصد رانندگان هيچ قانوني را رعايت نمي کنند و به هنگام ترافيک و کند شدن سرعت، در جهت خلاف سبقت مي گيرند و از حاشيه هاي خاکي جاده عبور مي نمايند که بيشتر موجب اعتراض، تصادف و دعوا مي شود. مهمترين دلايل تصادفات و ترافيک: يکم عدم حضور پليس در طول مسير است و انشعاباتي که به جاده اصلي وصل مي شود.
    دوم عدم نصب دوربين براي کنترل سرعت و ديگر تخلفات به ويژه در شب است.
    و اصلي ترين آن جاده کم عرض، پرپيچ و خم و غيرفني است.
    حال اگر دقيقا به چهار روز قبل برگرديم شاهد شاخ به شاخ شدن اتومبيل وانت نيسان با يک سواري بوديم که سه نفر کشته و دو نفر مصدوم داشت.
    اگر يک نفر به هر دليل در اثر تصادف بميرد آثار روحي رواني و اقتصادي آن به نحوي است که در درازمدت قابل تقويم و برآورد نمي باشد.
    در کشوري مانند ايران که با کاهش رشد جمعيت مواجه است و پيري امنيت و اقتصاد ما را تهديد مي کند و نيز جمع کثيري از جوانان به دلائل خاص از جمله مشکلات اقتصادي مايل به ازدواج نيستند و سن ازدواج هم به شدت رو به افزايش است اگر برنامه ريزي مدبرانه اي براي کاهش مرگ و ميرها در موارد مختلف نداشته باشيم چه بر سر آينده مملکت مي آيد؟
    پليس اگر در اتومبيل بنشيند و سر در گوشي موبايل داشته باشد حضورش احساس نمي شود. ارزيابي عملکرد پليس يک رابطه مستقيم هم با افزايش و يا کاهش تلفات جاده اي دارد.
    چرا استان فارس در تلفات رانندگي نسبت به ساير استان ها پيشتاز است؟
    اگر وظيفه اداره راهنمايي و رانندگي فقط راهنمايي کردن باشد و رانندگي درست، هدف از ايجاد آن منطقي است و هزينه ها به هدر نمي روند.
    در يک کلام اگر ميزان دريافتي هاي جرائم رانندگي فقط براي تربيت پليس و خريد تجهيزات و ترميم حقوق پليس وظيفه شناس صرف شود، قطعا وضعيت نظارت بر رانندگي بهبود يافته و بر کاهش تصادفات تأثيرگذار خواهد بود. اگر مماشات پليس در بسياري از موارد تخلفاتي براي افزايش نارضايتي مردم است تجربه ثابت کرده است که نتيجه عکس دارد. زيرا هر خسارت و تصادفي ايجاد نارضايتي عميق مي کند و حرف و حديث هاي بسياري در پي دارد.
    وقتي فقط پنج هزار باغ شهر در سه فاز روستاي سياخ ايجاد شده و تنها تفريح سالم باغداران فرصتي را براي شادي و يا زحمات باغداري ايجاد مي کند چرا بايد در انديشه تعريض حداقل 40 کيلومتر جاده کم عرض آن نباشيم.
    همين روز جمعه بسياري از رانندگان عصباني 30 دقيقه رانندگي را در 3 ساعت طي کردند. چرا؟ چون به همان دلائل که متذکر شدم در اکثر اوقات سرعت اتومبيل ها به 3 يا 4 کيلومتر در ساعت رسيده بود.
    به نظر مي رسد رعايت نکات زير از طرف پليس مي تواند در کاهش تصادفات، هدررفت وقت مردم و رضايت عمومي تأثيرگذار باشد.
    يکم جاده هاي پرتحرک را تعريض، بازسازي و اصلاح کنيم.
    دوم حضور پليس را در نقاط حساس و کوهستاني آن جدي بگيريم.
    سوم قانون راهنمايي و رانندگي را به گونه اي اصلاح کنيم که هر راننده اي که گواهينامه رانندگي دريافت مي کند حداقل يک سال اجازه نداشته باشد با اتومبيلش از شهر خارج شود چون يکي از مهم ترين دلائل تصادفات، رانندگان جواني هستند که تجربه رانندگي در جاده را ندارند.
    چهارم اگر ما هم همانند کشورهاي اروپائي که خود سازنده اوليه اتومبيل هستند در صورتي که راننده اي بيش از سه تخلف داشته باشد گواهينامه اش را باطل کنيم در پيشگيري از جرايم بسيار مؤثر است و مهم تر آنکه به هر دليل از پليس سرباز آموزش نديده و يا کم تجربه و بي مسئوليت استفاده نکنيم.
    و در پايان حقوق و اضافه کاري کارکنان پليس را به مقداري افزايش دهيم که انگيزه کاري و حضورشان کاملا براي همه محسوس باشد زيرا اگر اتومبيل و تجهيزاتشان به روز شود و در مورد حسن برخورد از چنان دانش و تربيتي برخوردار باشند که راننده متخلف را شرمنده کند عدالت رفتاري تأمين شده است.
    متأسفانه دولتمردان ما مدام از اهميت ازدياد جمعيت سخن مي گويند اما در حفظ آن غافل شده اند.
    براي حفظ جان رانندگاني که هنوز تجربه رانندگي در مسيرهاي طولاني ندارند راه هاي پيشگري مي بايد اعمال شود.
    والسلام
     
    شماره روزنامه:7736
    این مورد را ارزیابی کنید
    (1 رای)
    آخرین ویرایش در یکشنبه, 27 فروردين 1402

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
    از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
    در غیر این صورت، «عصر مردم» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    آرشیو روزنامه

    Ad Sidebar
    Ad Sidebar-3