وارد حساب کاربری خود شوید

نام کاربر *
کلمه عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد یک حساب کاربری

فیلدها با ستاره (*) مشخص شده اند مورد نیاز است.
نام *
نام کاربر *
کلمه عبور *
تائید رمز عبور *
پست الکترونیک *
تأیید ایمیل *
کپچا *
Reload Captcha

    بيگانگي با زبان آمار

    توسط اسماعیل عسلی/ سردبیر روزنامه عصرمردم 05 ارديبهشت 1402 512 0
    سرمقاله "اسماعیل عسلی" 5 اردیبهشت 1402         بيگانگي با زبان آمار
    از زماني که پژوهشگران به نقش آمار در تاييد و رد ايده ها و يا واقع نمايي داده ها وقوف يافتند بهره گيري از اين دانش در تمامي عرصه هاي علمي از جمله آسيب هاي اجتماعي به يک رويه ي هدفمند تبديل شد . وحشت بي دليلي که برخي از قدرت شفاف سازي داده هاي آماري دارند ، اغلب به عملکرد خود آنها برمي گردد يعني در واقع نمي خواهند و يا نمي توانند تحمل کنند که اطلاعات آماري منجر به نتيجه گيري از عملکرد آنها گردد. اصولا در جوامع سنتي و يا در حال گذار که هنوز شاهد حاکميت فرهنگ شفاهي هستيم و سخن مستدل و مبتني بر دلايل متقن و قابل اثبات طرفدار زيادي ندارد با هر حرکتي که منجر به شفاف شدن فضا گردد مخالفت مي شود . ما در بحث بهره گيري از علم آمار به سراغ هر پديده ي اجتماعي که برويم به نتايج قابل اعتنايي دست مي يابيم .
    آمار ، هنر و دانش جمع آوري ، تعبير و تجزيه داده ها و استخراج تعميم هاي منطقي در مورد پديده هاي تحت بررسي است .
    ويژگي شاخص هاي آماري اين است که مفسر و مکمل يکديگر هستند براي نمونه از روي رقم تورم مي توان به آمار عرضه و تقاضا و يا توليد رسيد . به طور کلي امکان ندارد مسئولي بتواند با ارائه ي آمار غلط يک خبرنگار خبره و حرفه اي را بپيچاند زيرا قادر به توجيه آماري که نفي کننده ي آمار ارائه شده است ، نيست .
    در مقوله هاي اجتماعي اولين اتفاقي که دستاورد بهره گيري از دانش آمار تلقي مي شود ، روشن شدن وضعيت جمعيتي يک کشور است . اين که يک کشور چند نفر جمعيت دارد و درصد پراکندگي جمعيت در روستاها و شهرها به چه ميزان است . نسبت جمعيت پير و جوان ، زاد و ولد و مرگ ، دلايل منجر به مرگ ، نحوه ي توزيع ثروت بين طبقات گوناگون اجتماعي ، مهاجرت ، جابجايي سرمايه ، افراد برخوردار از تحصيلات مفيد و همچنين تعداد بيسوادان ، شاغلان و افراد بيکار و همچنين رواج بزه کاري در محيط هاي گوناگون و .... تمامي اين موارد که پژوهشگران مي توانند به رابطه ي موجود بين آنها نيز پي ببرند ، به مسئولين و دست اندرکاران اداره کشور کمک مي کند که نسبت به اصلاح قوانين ، تغيير رويه ها ، اختصاص بودجه به برخي موضوعات ، بهره گيري از تجارب ساير کشورها براي مقابله با آسيب هاي اجتماعي و .... اقدام نمايند .
    اصحاب رسانه وقتي مي خواهند مصاحبه اي مفيد داشته باشند و يا اين که به تهيه ي گزارشي قابل اعتنا بپردازند و تحليلي ارائه دهند ناگزير به استفاده از آمار دقيق هستند .
    توجه به اهميت آمار در واقع دستاورد حاکميت فرهنگ مکتوب و نتيجه ي رواج کتابخواني و مطالعه و پژوهش در يک کشور است . در هر جامعه اي برخي از نهادها و کانون هاي علمي و پژوهشي وظيفه ي انعکاس و يا تاييد آمار منتشر شده را بر عهده دارند . براي نمونه بانک مرکزي ، سازمان پروهش هاي مجلس ، برخي از نهادهاي نظارتي و همچنين مراکز پژوهشي وابسته به کانون هاي علمي  و وزارتخانه ها که بودجه ي مخصوصي در پيوند با انجام پژوهش و تحقيق و بازرسي دريافت مي کنند به اطلاعات ريز و درشت مرتبط با حوزه ي کاري خود دسترسي دارند و مي توانند به اصحاب رسانه براي رسيدن به تحليل هاي دقيق کمک کنند .
    متاسفانه غفلت از کيفيت و توجه به آمارهاي کمي موجب گرديده که خروجي فعاليت رسانه ها با وجود تعدد و تکثر در خور اعتنا نباشد . اغلب رسانه ها با نگاهي مبتلا به بيماري روزمره گي تلاش مي کنند در حدي که پاسخگوي حقوق کارکنان خود باشند و بتوانند به تامين کاغذ و فيلم و زينک و پرداخت هزينه چاپ و ... بپردازند به گسترش دامنه ي فعاليت خود علاقه نشان مي دهند در نتيجه از ورود به ميدان حرفه اي گري باز مي مانند و قادر به ارتقاي کيفي نشريه ي خود نيستند به همين دليل با تعدادي محدود خبرنگار و گزارشگر و مصاحبه کننده و عکاس که حتي براي پوشش دادن رويدادهاي رسمي نيز با مشکل مواجه هستند ، مبادرت به انتشار خبر مي کنند و چون در فضايي کوچک و غيراستاندارد فعاليت مي کنند از امکان اختصاص فضا به جايي تحت عنوان بايگاني و همچنين اتاق پژوهش و ... برخوردار نيستند و به دليل اين که قادر به جلب اعتماد مجامع دانشگاهي نيستند ، ارتباط معقول و تعريف شده اي هم با نخبگان علمي و محققين دانشگاهي ندارند و از همه مهمتر اين که از آمادگي بالايي براي پذيرش تبعات ناشي از انتشار آمار واقعي هم برخوردار نيستند و ترجيح مي دهند که با کمترين چالش به حرکت لاک پشت وار خود در اين مسير ادامه دهند . پر واضح است که با چنين شرايطي قادر به تاثيرگذاري بر تصميم سازي ها نيستند و مسئولين هم از آنها حساب نمي برند زيرا باور نمي کنند که اطلاعات فعالان در حوزه ي رسانه بيشتر از اطلاعاتي باشد که مشاوران تبليغاتي آنها در حوزه ي روابط عمومي انتشار مي دهند يا در اختيار دارند .
    مسلما رسانه ها با چنين بضاعتي نمي توانند عنوان پر طمطراق رکن چهارم دمکراسي را يدک بکشند و فراخور جايگاهي که دارند اميدي به تاثيرگذاري بر افکار عمومي داشته باشند . نتيجه ي چنين عملکردي توجه قاطبه مردم به کانون هاي توليد خبر در فراسوي مرزهاست که به اغراض گوناگون آغشته است و با اهدافي غيرهمسو با منافع ملي دنبال مي شود .
    وقتي بسياري از راه هاي دسترسي به آمار صحيح اعم از کانون هاي نظارتي و پژوهشي رسمي ، کانون هاي علمي و دانشگاهي و تشکل هاي مردم نهاد بر روي اصحاب رسانه بسته باشد ، کمتر رسانه اي مي تواند مدعي درک فضاي حاکم و همچنين تحليل واقعيت ها باشد . دستاورد چنين حالتي اين گرديده که رسانه ها نيز دچار شعارزده گي مي شوند و گاهي حتي خودشان هم صداي خودشان را نمي شنوند چه رسد به اين که بخواهند مدعي تنوير افکار عمومي باشند . بيگانگي با زبان آمار براي اصحاب رسانه بدان شباهت دارد که کسي بخواهد با دست و پاي بسته در يک ماراتون جهاني از ديگران پيشي بگيرد و قادر به خودنمايي باشد .
     
    شماره روزنامه:7742
    این مورد را ارزیابی کنید
    (1 رای)
    آخرین ویرایش در سه شنبه, 05 ارديبهشت 1402

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
    از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
    در غیر این صورت، «عصر مردم» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    آرشیو روزنامه

    Ad Sidebar
    Ad Sidebar-3