وارد حساب کاربری خود شوید

نام کاربر *
کلمه عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد یک حساب کاربری

فیلدها با ستاره (*) مشخص شده اند مورد نیاز است.
نام *
نام کاربر *
کلمه عبور *
تائید رمز عبور *
پست الکترونیک *
تأیید ایمیل *
کپچا *
Reload Captcha

    دورنمایی امیدوار کننده  

    توسط اسماعیل عسلی/ سردبیر روزنامه عصرمردم 04 مهر 1402 163 0
    سرمقاله اسماعیل عسلی جهارم مهرماه          دورنمایی امیدوار کننده
    کسانی که در دهه ی هفتاد زندگی قرار دارند اهل تامل در امور گوناگون خصوصا مسائل اجتماعی هستند و قیاس اکنون با گذشته ی نه چندان دور برای آنها دشوار نیست حتما متوجه شده اند که از پنج دهه پیش تاکنون اغلب شهرها چه از لحاظ سبک ساخت و ساز خانه ها و چه گویش ساکنان شهرها و همچنین راه های منتهی به آبادی ها و حتی ارتقاء روستاها به شهر و شهرها به مرکز استان تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته اند به طوری که مسافران با تجربه احساس نمی کنند که وارد شهر جدیدی شده اند زیرا اولا سبک ساخت و سازها صرف نظر از بلندی و کوتاهی ساختمان ها یکسان شده و همه از وسایل سرمایشی و گرمایشی مشابهی شامل بخاری گازی و کولر و اسپیلت استفاده می کنند و ساکنان شهرها خصوصا افراد تحصیلکرده توانایی سخن گفتن با زبان معیار که در واقع به ادبیات محاوره رسمی ( رسانه ای ) نزدیک است را دارند . شهرهایی که در مسیر ترانزیتی قرار گرفته اند اغلب به بزرگراه و یا جاده های اتوبانی متصل شده اند و به استثنای روستاهای دور از دسترس در اغلب روستاها آب لوله کشی بهداشتی ، برق و مراکز مخابراتی ، مدرسه و خانه ی بهداشت وجود دارد و دهدارها جای کدخداها را گرفته اند و کمتر اتفاق می افتد که خبری مهم با تاخیر به گوش ساکنان شهرهای کوچک و روستاها برسد . در روستاهایی که آب و چشمه ی فعال وجود دارد ، حال و روز روستائیان در مقایسه با ساکنان کلان شهرها بهتر است . ساکنان روستاهای متصل شده به کلانشهرها از برخی جهات وضعیتی مناسبتر از ساکنان سایر روستاها و حتی شهرها پیدا کرده اند . تبدیل خانه های سنتی به آپارتمان از یکسو و نیاز مردم به مکانی که آزادی بیشتری نسبت به مکان های عمومی در آن وجود داشته باشد از سوی دیگر موجب گردیده که افراد برخوردار و متوسط به بالا نسبت به خرید زمین و احداث باغشهر و ویلا در اطراف کلان شهرها رغبت زیادی داشته باشند به طوری که در آستانه تعطیلات چند روزه شاهد شکل گیری ترافیک سنگین در مبادی خروجی و ورودی شهرها و راه های منتهی به استقرار باغشهرها و ویلاهای پیرامونی هستیم که سبک زندگی خاصی را به دنبال داشته است . غلبه ی نگاه علمی به زندگی و حاکمیت فضای اقتصادی بر جامعه موجب تغییر انگیزه عموم مردم برای شرکت در اجتماعات بزرگ گردیده و معادله های جدیدی جای حساب و کتاب های قبلی را گرفته است . اگر چه هنوز در فرهنگ ایلی و روستایی ، قوم گرایی نقش قابل توجهی در نحوه ی برگزاری جشن ها و سوگواری های خصوصی و خانوادگی دارد اما اغلب مردم خصوصا در کلان شهرها در حال تجربه ی شیوه های نوینی برای برگزاری چنین مراسمی هستند که تشخیص تفاوت آن با گذشته چندان مشکل نیست . به موازات کاهش پیوندهای مبتنی بر خویشاوندی شاهد افزایش سن ازدواج در دختران و پسران هستیم تا آنجا که دیگر کمتر می شنویم که دختری 9 ساله یا دوازده ساله به ازدواج مردی بیست ساله درآمده باشد و افراد تحصیلکرده چنین ازدواج هایی را کودک همسری توصیف می کنند و از آن گریزان هستند و نقش پدر و مادرها نیز در انتخاب همسر برای فرزندشان مانند گذشته برجسته نیست . ترک دیار و وطن با توجه به وجود فرصت های شغلی و تحصیلی در برخی کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه مانند گذشته مذموم شمرده نمی شود و بسیاری از جوانان با صراحت از تصمیم خود برای مهاجرت سخن می گویند و بیش از هر چیز به آینده ی شغلی خود اهمیت می دهند . اگر در گذشته شاهد طلاق عاطفی زیر سایه ی شکیبایی زنان بودیم امروزه آمار بالای طلاق نشان می دهد که حتی داشتن فرزند هم مانعی برای طلاق به حساب نمی آید و در مواردی حتی فرزندان نیز پدر و مادر خود را به جدایی ترغیب می کنند تا شاهد دعواهای هر روزه آنها نباشند .
    ما در حال حاضر در شرایطی به سر می بریم که به سادگی نمی توان درباره ی حسن و قبح برخی تصمیمات و رفتارها حکم صادر کرد چرا که مردم ظرف چند دهه ی گذشته هم شاهد تغییرات بیرونی و هم شاهد تغییرات درونی خود بوده اند و همگان نیز از خط کش ها و معیارهای مشترکی برای
     اندازه گیری رفتارها استفاده نمی کنند و به بیانی دیگر عرف در حال فاصله گرفتن از شرع و قانون است که همین موضوع به چالشی دائمی بین سنت گرایان و نوگرایان دامن زده است و ظاهرا هم به نظر نمی رسد که نهایتا به نفع افراد سنت گرا تمام شود . وجود وسایل ارتباط جمعی موجب گردیده که ایرانیان ساکن در داخل با ایرانیان مهاجرت کرده ارتباطی دائمی همراه با تاثیر متقابل بر یکدیگر داشته باشند . از این رو مانعی جدی در مسیر الگوبرداری از مهاجرت کرده ها وجود ندارد .
    تغییر نوع پرسش هایی که جوانان مطرح می کنند نشان می دهد که نمی توان با پاسخ های نخ نما شده و تکراری آنها را متقاعد کرد زیرا در گذشته برخی افراد خودشان پرسش را مطرح می کردند و خودشان هم به آن پاسخ می دادند اما اکنون پرسش ها در جایی دیگر جوانه می زند و در جایی دیگر نیز به بار می نشیند . به هر تقدیر به نظر می رسد که شاهد دگرگونی زمانه هستیم و اندازه گیری های وجبی جای خود را به اندازه گیری های دقیق صدم میلیمتری داده است .
    از منظری دیگر درک و فهم وجوه اشتراک فراوان میان ادیان و مذاهب و حتی نحله های فکری وابسته به جریان های لائیک از طریق تعاملات چند سویه در وسایل ارتباط جمعی ، فضای مجازی ، شبکه های ماهواره ای و سایر منابع کسب خبر به بالا رفتن ظرفیت اغلب گروه های اجتماعی برای افزایش سعه ی صدر و همچنین مقاومت در برابر تحریکات اغوا کننده انجامیده و همزیستی مسالمت آمیز با پیروان سایر مذاهب و ادیان را نوید می دهد هر چند هنوز هم شاهد رفتارهایی متعصبانه هستیم که از وجود رسوباتی که سر در آبشخور منافع صنفی و اقتصادی و سیاسی ، حکایت دارد ولی این جریانات کم کم در حال تبدیل به آتشفشانی بی خطر است .
    در یک نگاه کلی اگرچه وضعیت کنونی چندان مطلوب نیست اما دورنمای جامعه ی انسانی مشروط به این که انسان ها با توسل به اشتراکات اعتقادی خودشان به فریاد خودشان برسند ، روشن است .
     
    شماره روزنامه:7865
    این مورد را ارزیابی کنید
    (1 رای)
    آخرین ویرایش در سه شنبه, 04 مهر 1402

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
    از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
    در غیر این صورت، «عصر مردم» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.