وارد حساب کاربری خود شوید

نام کاربر *
کلمه عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد یک حساب کاربری

فیلدها با ستاره (*) مشخص شده اند مورد نیاز است.
نام *
نام کاربر *
کلمه عبور *
تائید رمز عبور *
پست الکترونیک *
تأیید ایمیل *
کپچا *
Reload Captcha

    جنگ روایت ها  

    توسط اسماعیل عسلی/ سردبیر روزنامه عصرمردم 29 آذر 1402 91 0
    سرمقاله 30 آذر 1402 اسماعیل عسلی              جنگ روایت ها
    این که ما می توانیم از یک رویداد تحلیل ها و برداشت های گوناگونی داشته باشیم حاکی از این واقعیت است که اشخاص در جایگاه تحلیلگر ، بخشی از نگاه و شخصیت و حتی منافع و زیان های خود را نیز در روایتی که نقل می کنند دخالت می دهند . حمله ی اسکندر به ایران 23 قرن پیش روی داده است در عین حال برخی از ایرانیان او را گجستک و ملعون و نفرین شده لقب داده اند زیرا پذیرش کشتار ایرانیان و اشغال این سرزمین توسط او برایشان دشوار بوده است اما گروهی دیگر که نمی خواستند بپذیرند یک بیگانه بر آنها چیره گشته برای مادر اسکندر حرف درآوردند و اینگونه وانمود کردند که فیلیپ ، پدر اسکندر نبوده و پای رابطه ی یک شاهزاده ایرانی با مادر اسکندر در میان بوده و اسکندر یک رگ ایرانی داشته و حتی پا را از این حد هم فراتر گذاشتند و گفتند ذوالقرنین همان اسکندر مقدونی است و جایگاه کورش بزرگ را هم به او بخشیدند و اسکندرنامه ها نوشتند و حتی او را حکیم و فرزانه لقب دادند. همین رویکرد را در ماجرای حمله مغول و اعراب به ایران نیز شاهد بوده ایم که برخی راه افراط و تفریط پیموده اند و بدون آن که وقت خود را صرف بررسی ریشه های تاریخی شکست ها و پیروزی ها کنند به ظن و گمان ها و اسطوره سازی ها و تقدیس انسان ها تا آنجا دامن زدند که برخی از آنها را هم شأن با خدا دانسته و روزی دهنده توصیف کردند و پیروان مذاهب گوناگون اسلامی به اندازه ای حدیث و روایت نقل کرده اند که اگر یک ارزیابی زمانی از مجموعه ی روایات و احادیث داشته باشیم طول عمر کسانی که این احادیث به آنها نسبت داده شده از چندهزار سال هم عبور خواهد کرد !
    هم اکنون نیز اگرچه در عصر ارتباطات به سر می بریم و می توانیم به مدد تکنولوژی هر رویدادی را به صورت لحظه ای ثبت و ضبط کنیم و مدارک و اسناد آن را نیز برای ثبت در حافظه تاریخی نگهداری نماییم و با تمامی کسانی که در یک ماجرا دخیل و منشاء اثر بوده یا زیان دیده یا سود برده اند مصاحبه کنیم اما باز هم می بینیم که در چنین شرایطی نیز هر شبکه و آژانس خبری تحلیلی متفاوت پیرامون رویداد های جهانی و منطقه ای ارائه می دهد.
    دگرگونی های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی نیز از این قاعده مستثنی نیستند لذا هر لحظه باید چشم انتظار ارائه ی تحلیلی جدید از رویدادی که چند دهه پیش رخ داده با مستندات نوینی باشیم که گذشت زمان آن را در اختیار ما قرار می دهد و چه بسا یک مورخ در دو بازه ی زمانی به چند تحلیل متناقض از یک رویداد تاریخی برسد.
    دانشمندان و تحلیلگران مسائل علمی و زیستی با موانع زیادی برای پژوهش مواجه نیستند تا آنجا که حتی می توانند در صورت دسترسی به شواهد و قرائن به نتایج جدیدی پیرامون آنچه میلیون ها سال قبل روی داده نیز برسند و اشتباه بودن برخی از نظریات ارائه شده را ثابت کرده و یا جرح و تعدیل نمایند . اما پژوهشگران فعال در حوزه های دینی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی با موانع بیشماری برای بازبینی رویدادها و ارائه ی تفاسیر جدید از علت و انگیزه و نتایج اتفاقات گذشته مواجه هستند زیرا بسیاری از فرقه ها و مذاهب و حتی نظام های حکومتی که بر پایه ی برخی تحلیل های تاریخی نادرست بنا شده اند نخواهند گذاشت که عده ای پژوهشگر با دلایل عقلی برخی از تحلیل ها و تفسیرها را زیر سئوال ببرند. تصور کنید دانش به مرتبه ای از رشد و شکوفایی برسد که بتواند صداهای پراکنده شده در فضا که مربوط به زمان حیات پیامبران و پیشوایان دینی است را بازیابی کرده و حتی به کمک موجودات فرازمینی تصویری گویا از آنچه قرن ها پیش رخ داده را به دست آورد . بی تردید به اشتراک گذاشته شدن این صداها و تصاویر و ترجمه و شرح آنها بساط بسیاری از فرقه های دینی و زیرشاخه های مذهبی را جمع می کند و بسیاری از دکان ها که در مسیر بی اطلاعی مردم گشوده شده را می بندد و طومارعوام فریبی را درهم می پیچد. اگر همین فردا شبکه های خبری بگویند که به زودی یک سنگ بزرگ آسمانی با زمین برخورد خواهد کرد ، باور کردن این خبر موجب می شود که اکثریت انسان ها رفتار خود را تغییر داده و بخشنده شوند یا افسردگی به سراغ آنها بیاید و هزاران اتفاق دیگر تحت تاثیر چنین خبری رخ خواهد داد . همان گونه که شیوع کرونا برخی از کشورهای مدعی فرهنگ و تمدن را به دزدیدن وسایل بهداشتی در فرودگاه ها واداشت بنابراین نمی توان انکار کرد که فرمان زندگی ما در دست روایتگران است لذا چه بپذیریم و چه نپذیریم ، جنگ روایت ها یک واقعیت است اما وجود چنین جنگی به این معنا نیست که از میان تمامی روایت ها باید تنها یک روایت را بی نقص و اشکال بدانیم زیرا در جنگ روایت ها نیز مانند جنگ های نظامی خدعه و نیرنگ امری پسندیده تلقی می شود . حتی در همین زمانه ای که انسان ها کم و بیش با حقوق خود آشنا هستند افراد بی شرمی پیدا می شوند که با دهان پر می گویند : برای تخطئه ی رقبا و دشمنان حتی می توان به آنها نسبت های ناروا داد تا بتوان آنها را از میدان به در کرد . پر واضح است که اگر چنین کسانی بخواهند تاریخ را روایت کنند ، ما با تاریخی تمام سیاه و یا تمام سفید مواجه خواهیم بود که نشانه ی افراط و تفریط در نقل روایت است. پیروان مذاهب اسلامی در ابتدا بر سر یک موضوع خاص با یکدیگر اختلاف نظر داشته اند ولی پس از یکهزار و چهارصد سال در جریان جنگ روایت ها این اختلافات حتی به نحوه ی عبادت و زیارت و سلوک آنها نیز تسری پیدا کرده و برخی دروغ ها و نسبت ها را آنقدر تکرار کرده اند که در طول زمان به باور تبدیل شده است. جنگ روایت ها به اندازه ای جدی است که افراد خام و متصلب و متعصب را تا مرز جنون و نابودی رقیب می کشاند . به قول مولانا :
    سخت گیری و تعصب ، خامی است
    تا جنینی، کار خون آشامی است
    باید اذعان داشت تا زمانی که افراد جامعه از رحم تاریک تعصب و تقلید کورکورانه بیرون نیایند و کماکان در حالت جنینی و ناپختگی بمانند ، سیل خون است که آسیاب زندگی را به حرکت درمی آورد اما همین که همگان رحم تاریک را شکافتند و به دنیایی سرشار از آگاهی قدم گذاشتند، تمامی آن تعصب ها که آنها را به جان هم انداخته بود ، جای خود را به گفت و گو و همزیستی مسالمت آمیز می دهد .
     
    شماره روزنامه:7937
    این مورد را ارزیابی کنید
    (1 رای)
    آخرین ویرایش در چهارشنبه, 29 آذر 1402

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
    از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
    در غیر این صورت، «عصر مردم» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.