وارد حساب کاربری خود شوید

نام کاربر *
کلمه عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد یک حساب کاربری

فیلدها با ستاره (*) مشخص شده اند مورد نیاز است.
نام *
نام کاربر *
کلمه عبور *
تائید رمز عبور *
پست الکترونیک *
تأیید ایمیل *
کپچا *
Reload Captcha

    اما و اگرهای گردشگری  

    توسط محمد عسلی/ مدیرمسئول روزنامه عصرمردم 16 دی 1402 152 0
    سرمقاله 17 دی 1402 محمد عسلی          اما و اگرهای گردشگری
    در سالهای پیشین مرحوم آیت  ا... محی  الدین حائری شیرازی امام جمعه و نماینده ولی فقیه اسبق استان فارس در مراسمی که در هتل پارس برگزار شد پیرامون گردشگری گفت: «اگر منظور این است که زنی نیمه برهنه روی تابلوهای تبلیغاتی نمایش داده شود و زیر آن نوشته شود This is Dobi ما این کار را نمی  کنیم!»
    این سخن که به راستی خط  مشی محدودیت  های گردشگری را در ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون بیان می  کند قابل تأمل است به این معنی که در اسلام هدف وسیله را توجیه نمی  کند هرچند صنعت گردشگری در جهان امروز به گونه  ای پیشرفت داشته و متحول شده است که صرفا جاذبه  های تاریخی برای گردشگران حرف اول را نمی  زند بلکه هزاران نکته می  باید به غیر از حسن زیبائی...»
    بیشتر گردشگران خارجی ارزآور، کسانی هستند که از گردشگری فراغت، آرامش، رفع خستگی و تفریح و تفنن انتظار دارند و به همراه آنها نادیده  ها را ببینند آن هم با ظاهر و باطن و فرهنگی که در طول عمر با آن خو پیدا کرده  اند مانند پوشش آزاد، رفتار متناقض با معیارهای ما و تحقق خواسته  های تغذیه  ای غیر معقول و حرام مانند مشروبات الکلی که مانند آب در سر میز آنان باشد و مقید به بعضی محدودیت  های فرهنگی نباشند به ویژه جوانان دختر و پسر که اخیرا عدد بزرگی از گردشگران را تشکیل می  دهند.
    راه  های مناسب و کم  خطر هوایی و زمینی و هتل  ها و رستوران  هایی که جاذبه  های جدیدی را داشته باشند و مهم  تر از همه امنیت رفت و آمد و وسایل حمل و نقل ایمن.
    صنعت گردشگری در گرو تبلیغات رسانه  ای تأثیرگذار در تمامی کشورهای هدف است و تصور اینکه رسانه  های ما چنان بُرد و تأثیرگذاری دارند که به هر خانه  ای در خارج سر می  کشند و افکار عمومی مردم جهان را تحت تأثیر قرار می  دهند، تصور غلطی است زیرا آن رسانه  هایی در اطلاع  رسانی موفق  ترند که گستره مخاطبان آنها دور تا دور مساحت نقاط زمین را دربر می  گیرد.
    اگر به شعار روی پیراهن بازیکنان فوتبال در میادین ورزشی دنیا دقت کنیم بیشتر، تبلیغ پروازهای امارات و قطر است و یا تلویزیون CNN که مدتی جاذبه  های گردشگری مصر و هند را تبلیغ می  کرد و حتی یک بار برای ایران ما از این تبلیغات نداشته  ایم مسلما هزینه تبلیغات، هزینه کمی نیست و نیاز به سرمایه  گذاری دارد.
    آیا بودجه قابلی برای تبلیغات، خرید هواپیماهای ایمن، توسعه راه  ها، کاهش خطرات جاده  ای، ایجاد محیطی امن، امکانات و ابزارهای نوین برای تماس  های الکترونیکی، داد و ستد ارز و داشتن کارتی که بتواند در تبادل و تغییر ارز به راحتی انجام شود اختصاص داده  ایم و یا بسنده کرده  ایم به جاذبه  های تاریخی که به حمدالله کم هم نداریم؟
    ما نمی  توانیم محدودیت  هایی ایجاد کنیم و توقع داشته باشیم که صنعت گردشگری ما رونق پیدا کند و سالیانه بیش از درآمد نفت برایمان ارزآور باشد! 
    صنعت گردشگری می  باید از مدیریت و برنامه  ریزی نوینی برخوردار باشد تا از قوه به فعل درآید و نمود آن در تبلیغات و اطلاع  رسانی کاملا دیده شود.
    8 سال جنگ، تحریم  های پی در پی، تبلیغات منفی گسترده شبکه  های تلویزیون  های ماهواره  ای و دیگر رسانه  های برخط و مکتوب خارجی که به عمد و مغرضانه در 24 ساعت شبانه  روز بر علیه نظام حکومتی ما برنامه  های منفی متنوع دارند از یک سو و از دیگر سوی نبود امکانات کافی و یا کمبود تجهیزات پذیرایی همه در عدم تمایل بسیاری از گردشگران خارجی بی  تأثیر نبوده  اند هرچند گردشگرانی که به کشور ما آمده  اند در مصاحبه  هایی کم   تأثیر رضایت کامل خود را از پذیرایی ایرانیان اعلام کرده  اند... فرهنگ و هنر به معنای اعم و خاص آن و دستاوردهای هنری یکی از تأثیرگذارترین جاذبه  های گردشگری است به ویژه صنایع دستی و هنرهای تجسمی.
    آب و هوا و موقعیت  های جغرافیایی و جاذبه  های طبیعی، بسیاری از گردشگران را مایل به سفر می  کند. بعضی کشورها از این موقعیت  های خدادادی به خوبی بهره  مندند آب و هوای سالم، کوهستان  های سر سبز و خرم، جنگل  های تو در تو، وسیع و شهرهای زیبا، ایران ما که تمامی جاذبه  های طبیعی را یکجا دارد کمتر شناخته شده است.
    از مناظر زیبای سرسبز شمال گرفته تا آسمان پرستاره کویر و آب و هوای متنوع چهارفصل و زیبائی  های آن در شیراز و اصفهان.
    از آثار باستانی دوران کهن تا آثار سلسله  های پادشاهی و معماری  های محیرالعقول سازه-های تخت  جمشید و مساجد اصفهان همه پر از جاذبه  های هنری و بدیع  اند اما برای نسل  های امروزی در جهان کمتر شناخته شده  هستند.
    اگر برای کشف، بهره  برداری، توزیع و تولید نفت و گاز، سرمایه  های کلانی نیاز است برای صنعت گردشگری هم سرمایه  گذارهای کلان نیاز است به قول قدیمی  ها «هر چه پول بدهی آش می  خوری» متأسفانه در چند دهه پس از انقلاب اسلامی از صنعت گردشگری غافل بوده  ایم به هر دلیل خواسته و ناخواسته. اما حالا هم دیر نیست. می  توانیم بر درختی تهی از بار پیوندی بزنیم. می  توانیم فاصله  ها را برداریم...
    والسلام
     
    شماره روزنامه:7951
    این مورد را ارزیابی کنید
    (1 رای)
    آخرین ویرایش در شنبه, 16 دی 1402

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
    از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
    در غیر این صورت، «عصر مردم» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.