وارد حساب کاربری خود شوید

نام کاربر *
کلمه عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد یک حساب کاربری

فیلدها با ستاره (*) مشخص شده اند مورد نیاز است.
نام *
نام کاربر *
کلمه عبور *
تائید رمز عبور *
پست الکترونیک *
تأیید ایمیل *
کپچا *
Reload Captcha

    زير پوست اربعين

    توسط اسماعیل عسلی/ سردبیر روزنامه عصرمردم 14 شهریور 1402 127 0
    سرمقاله "اسماعیل عسلی" 14 شهریور 1402       زير پوست اربعين
    از آن زمان که انسان به شمارش اشياء و روزها و سالها پرداخت تاکنون همواره به دنبال کشف راز و رمزهاي نهفته در زير پوست اعداد بوده است . اين مسئله خصوصا در کتاب هاي مقدس با وسواسي آميخته به باوري عميق همراه بوده است . کمتر کسي پيدا مي شود که در جريان مطالعه کتب آسماني و مرور آثار شعرا با اعداد هفت ، ده ، چهل ، صد و هزار برخورد نکرده باشد و حس کنجکاوي او در پيوند با تکرار اين اعداد تحريک نشده باشد . صرف نظر از رياضيدانان که نگاهي ويژه به عدد دارند بايد اذعان داشت که برخي از اعداد براي پيشينيان اهميت فراواني داشته اند از عدد يک که نماد وحدت است تا اعداد هفت ، ده ، صد و هزار که در رديف اعداد مقدس و کثير قرار مي گيرند . عدد چهل نيز به عنوان عددي که نماد کمال است همواره مطمح نظر حکما و فلاسفه و پيشوايان ديني بوده است . به همين دليل شاهد تکرار چنين عددي در توصيه هاي اخلاقي بزرگان دين بوده ايم . پرهيز چهل شبانه روزي از غذا و در پيش گرفتن ذکر ، چله نشيني ، مبعوث شدن پيامبر (ص) در 40 سالگي و تغيير انتظارات از مردان. پس رسيدن به چنين سني و نمونه هاي فراوان ديگر بيانگر جايگاه عدد چهل
    در فرهنگ اسلامي و اديان ابراهيمي است . حافظ در بيت "بگو ساقي شراب آنگه شود صاف که در شيشه بماند اربعيني" نيز اشاره دارد به حديثي که مي گويد : اگر کسي چهل شبانه روز از گناه پرهيز کند رفتارهاي خوبش ملکه ذهنش مي شود . يا برخي نقل چهل حديث صحيح از پيامبر اکرم را تلاشي ارزشمند تلقي مي کنند . همچنين اقرار چهل مومن بر درستکاري يک فرد پس از مرگ، او را ارزشمند مي دانند . در مجموع عدد چهل نشانه و نماد کمال توصيف شده است . حال در پيوند با اربعين حسيني يعني گذشت چهل روز از واقعه ي کربلا و آثار بيدار کننده ي اين رويداد نيز نشانه کمال يابي اين حرکت است . کاري که ابتدا تعداد اندکي از کوفيان با حرکت به سوي مدفن شهداي کربلا انجام دادند و به تدريج به يک آيين تبديل شد نيز نشان دهنده ي بيداري ساکنان کوفه و بصره تحت تاثير آگاهي از عمق فاجعه اي که رخ داده بود و بيانگر پشيماني ساکنان مناطق جنوبي عراق از عدم همراهي با نهضت حسيني بود . در مراسم قاليشويان که در مشهد اردهال برگزار مي شود هم شاهد تکرار چنين ماجرايي هستيم زيرا در آنجا نيز يکي از شخصيت هاي مخالف با ستمکاري حاکمي جبار توسط عده اي ناآگاه کشته مي شود و بعدا اهالي پس از پي بردن به جايگاه واقعي او با شستن فرشي که خونش را روي آن ريخته اند اظهار ندامت مي کنند . اگر کسي بخواهد به دور از اغراق ماجراي کربلا را ريشه يابي کند به تلاش حسين ابن علي براي مبارزه با ناشايسته سالاري پي مي برد و اين که حقيقت را نمي توان با تبليغات و مشغول کردن مسلمانان به موضوعات فرعي در دل صحرا دفن کرد . پيام اربعين اين است که خورشيد بالاخره از پشت ابر بيرون مي آيد تا کساني که به ناحق خود را خليفه و جانشين پيامبر معرفي مي کنند ولي اعمال و رفتارشان و همچنين گذشته و سوابق آنها با آموزه هاي قرآني مغايرت دارد بدانند که خون امام حسين (ع) و يارانش به هدر نرفته و الهام بخش آزادگان جهان براي برقراري عدالت است . پاسداشت اربعين در واقع به منزله ي پاسداشت خون شهداي راه حق و حقيقت است و اين که در زير پوست اربعين راز و رمزهايي نهفته است که با پي بردن به آن راه نجات از سياهي ها ترسيم مي شود.
     
    شماره روزنامه:7851
    این مورد را ارزیابی کنید
    (1 رای)
    آخرین ویرایش در سه شنبه, 14 شهریور 1402

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
    از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
    در غیر این صورت، «عصر مردم» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.