وارد حساب کاربری خود شوید

نام کاربر *
کلمه عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد یک حساب کاربری

فیلدها با ستاره (*) مشخص شده اند مورد نیاز است.
نام *
نام کاربر *
کلمه عبور *
تائید رمز عبور *
پست الکترونیک *
تأیید ایمیل *
کپچا *
Reload Captcha

    چرا برنامه ریزی آموزشی و تربیتی ما واقع بینانه نیست؟  

    توسط محمد عسلی/مدیرمسئول روزنامه عصرمردم 31 تیر 1404 132 0
    سرمقاله 25 تیر 1404 محمد عسلی                     چرا برنامه ریزی آموزشی و تربیتی ما واقع بینانه نیست؟
    چشمانمان را باز کنیم و دنیاهای متفاوت را ببینیم. تفاوت در تعاملات اجتماعی، نظم و قانونمندی، تفاوت در تولید و مصرف و نهایتا تفاوت در اندیشه و آرمان های ملی و همگانی. این تفاوت ها کلا ریشه در نوع وکیفیت آموزش و پرورش دارند. آموزش و پرورشی که هدف اولیه بودجه بندی بعضی کشورهای پیشرفته است و حاکمیت ها نسبت به آن از دیگر اهداف برنامه ریزی ها حساس تر هستند .
    تربیت معلمی که با علوم و فنآوری های روز کاملا آشنا باشد و به نسبت مقطع تحصیلی که در آن تدریس می کند فنون لازم را آموخته باشد از اهمیت بالایی برخوردار است .
    ساخت مدارسی که پاسخگوی نیازهای آموزشی باشد به لحاظ فضای قابل تحمل از هر جهت حتی نوع رنگ دیوارها، صندلی ها و نیروهای ایمن، تهویه هوا در گرما و سرما، نور کافی، فضای مشجر، کارگاه ها و آزمایشگاه های مورد لزوم، کتابخانه، سالن اجتماعات و مابقی فضایا...باید ملحوظ نظر قرار گیرد.
    وسایل آموزشی و تجهیزات به روز برای بهره برداری و آسان شدن آموزش به منظور به کارگیری حواس پنجگانه تا درک مطالب برای دانش آموزان و دانشجویان آسان تر شود.
    کتاب های درسی که مطالب آنها با علوم و فنون روز و مطالب نوین تدوین یافته باشد و به راحتی در اختیار قرار گیرد.
    و مهم تر از همه این موارد اهداف آموزشی و تربیتی است که مشخص می کند از مدرسه و دانشگاه چه می خواهیم؟ برای آینده ایران کدام دانش آموز و دانشجو را باید تربیت کنیم؟ روش های تدریس چگونه باید باشند؟ آیا در طول صد سال گذشته با روش معلم محوری مدارس و دانشگاه ها را اداره کرده ایم و به دانش آموزان و دانشجویان اجازه نداده ایم که در کلاس محور گفتگوها و طراح سئوالات باشند و یا صرفا خواسته ایم باادب باشند و ساکت بنشینند و فقط به گفتار معلمان و اساتید گوش دهند و حافظه را پر کنند از مطالب نه چندان کاربردی که پس از هر آزمون و امتحانی فراموش کنند و صرفا نمره ای قابل قبول برای اخذ مدرک بگیرند و تمام و چون به بازار کار آیند هیچ مهارتی نداشته باشند و به درد چه کنم گرفتار شوند؟
    به درستی می توان نتایج تلاش های آموزشی و تربیتی ناکارآمد ما را در افزایش زندان ها، دفاتر و ساختمان های دادگستری و دادگاه ها، افزایش جرائم و ناهنجاری های اجتماعی ارزیابی کرد، زیرا اگر آموزش و پرورش ما توانسته بود انسان سالم و ماهر تربیت کند هم رونق اقتصادی می داشتیم و هم جامعه ای قانونمدار و نظم پذیر.
    وقتی می بینم در مدرسه به دانش آموزان یاد می دهند که فرق بین چراغ قرمز و سبز در آئین نامه راهنمایی و رانندگی چیست و می باید خط عابر پیاده را بشناسند و به موقع بایستند ولی والدین بعضی دانش آموزان دست بچه را می گیرند و از خط عابر پیاده در چراغ قرمز عبور می دهند و یا در طول و عرض خیابان او را دنبال خود می کشند یعنی بین مدرسه و خانه رابطه معقولی وجود ندارد و مدرسه نتوانسته یا نخواسته است بین آموزش و تربیت مدرسه ای و خانه ای هماهنگی ایجاد کند.
    در مابقی رفتارها و تعاملات فردی و اجتماعی هم شکاف عمیقی بین خانه و مدرسه را شاهدیم.
    تبعیض در نحوه آموزش بین مدارس شمال شهری و جنوب شهری خود حکایت دیگری است که قلم از بیان آن قاصر است و مثنوی هفتاد من کاغذ شود.
    نتایج ارزشیابی تحصیلی هم عادلانه نیست زیرا شرایط تحصیلی و تحریک انگیزه ها برای همه دانش آموزان یکسان نیست. از تربیت معلم تا حفظ معلمان توانا و باانگیزه گرفته تا محتوای کتاب های درسی و روش های تدریس ، آموزش و پرورش ما با مشکلات عدیده ای مواجه است زیرا اهمیت آن برای دولت های گذشته و حال در اختصاص بودجه و برنامه ریزی آموزشی و تربیتی اولویت اول نبوده است و چون پیوسته از جانب بیگانگان مورد تهدید، تحریم و تجاوز بوده ایم، ذهن و فکر مسئولان بیشتر متوجه مسائل نظامی و آمادگی های دفاعی بوده است. چیزی که دشمنان ایران زمین می خواهند و راه چاره ای هم متصور نیست جز آنکه در هدف ها و روش ها تجدیدنظر کنیم و عمیقا به مسئله آموزش و پرورش بیاندیشیم.
    تربیت عالمانه مدیران و مربیان، تربیت معلمان با حقوق مکفی برای افزایش انگیزه بیشتر و رویکرد به مطالعه روزانه، تأمین وسائل کمک آموزشی در مدارس و اصلاح و بازسازی مدارسی که جز به آنها سر پناه نمی توان گفت.
    با این اوصاف کوتاه و مختصر آیا نباید برنامه ریزی آموزشی و تربیتی ما واقع بینانه باشد؟
    والسلام
     
    شماره روزنامه:8373
    این مورد را ارزیابی کنید
    (0 رای‌ها)
    آخرین ویرایش در دوشنبه, 31 تیر 1404

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
    از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
    در غیر این صورت، «عصر مردم» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    آرشیو روزنامه

    Ad Sidebar
    Ad Sidebar-3