وارد حساب کاربری خود شوید

نام کاربر *
کلمه عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد یک حساب کاربری

فیلدها با ستاره (*) مشخص شده اند مورد نیاز است.
نام *
نام کاربر *
کلمه عبور *
تائید رمز عبور *
پست الکترونیک *
تأیید ایمیل *
کپچا *
Reload Captcha

    یک نکته دراین معنی  

    توسط اسماعیل عسلی/ سردبیر روزنامه عصرمردم 20 آبان 1404 26 0
    سرمقاله 20 آبان اسماعیل عسلی                یک نکته دراین معنی
    کسانی که سالیان متمادی زندگی خودشان را به قضا و قدر گره زده اند ، شادی را هم باید در شانس و اتفاق و مناسبت ها جستجو کنند ، در حالی که هم در سخنان حکیمانه بزرگان دانش وفلسفه و هم در آموزه های دینی ، شادی از درون سرچشمه می گیرد . در واقع احساس شادی پژواکی است که از رفتار خود دریافت می کنیم و این نگرش ما به هستی و پدیدها و تلاش و پویایی ماست که شادی یا اندوه را به ارمغان می آورد . بذر شادی را ما با رفتارخود در دل می کاریم و چون جوانه می زند و به بار می نشیند می توانیم در سایه سار آن احساس خوبی داشته باشیم . در آموزه های دینی آمده است که احساس ناامنی و ترس که نقطه مقابل شادی است از اعمال ما سرچشمه می گیرد . کسی که دروغ می گوید همواره نگران برملا شدن دروغ خود است . خائن همواره خائف و ترسان از آشکار شدن انگیزه هایی است که او را به خیانت واداشته است .
    در آموزه های دینی آمده است که بهترین تفریح کار است . بر این اساس در جامعه ای که هرکسی فراخور توانمندی و دانش خود سهمی در پیشبرد امور مردم دارد ، احساس مفید بودن می کند که شادی آور است به همین دلیل مشروط کردن و محدود کردن نشانه های شادی به رفتارهایی خاص ازعوارض بیگانگی با فرهنگ شادی است .
    کسی که سوار بر تراکتور زمین را شخم می زند یا پشت تلسکوپ نشسته و ستاره ها را رصد می کند یا در گوشه ی کتابخانه غرق در مطالعه است و راننده ای که مسافران را به مقصد می رساند و ... همه در صورتی که زیر سایه ی احساس هم سرنوشتی و احساس وظیفه و ادای دین نسبت به دیگران کاری را به درستی انجام می دهند ، هم در زمان انجام کار و هم پس از پایان کار می توانند خشنودی خود و دیگران از کارشان را سرمایه ای برای شادی بدانند . پیامبر اکرم می فرمایند : خداوند دوست دارد اگر کسی از شما کاری انجام میدهد ، آن را محکم و بی عیب انجام دهد .
    از این گفته پیامبر (ص) می توان به نتایج درخشانی دست یافت . تردیدی نیست کسی می تواند کاری را به درستی و بی عیب انجام دهد که از دانش و تجربه و تعهد لازم برخوردار بوده و طرح و برنامه درستی برای آن داشته باشد . خداوند ما را شاد می خواهد و بهشتی که در قرآن توصیف شده جایی است که اندوه در آن جایی ندارد .
    شادی با خشنودی از درستی انجام کار فاصله ای ندارد . این که ما پیش خود بگوییم پس از پایان کار به دنبال شادی و تفریح برویم ، در واقع نشانی غلط می دهیم . مگر در حال کار و تلاش نمی توان شاد و خرسند بود .
    تردیدی نیست زمانی که انسان قادر نیست اندازه شادی و اندوه خود را با بهره گیری از زبان مشخص کند و یا میزان احساس خشنودی خود را بالاتر از مفاهیم قراردادی واژه ها می داند به حرکت روی می آورد . مشت بر دیوار کوبیدن به همان اندازه نشان دهنده خشم و عصبانیت است که دست در هوا چرخانیدن در هنگام شادی و هر دو در تعریف علمی رقص به حساب می آید .
    در گذشته های دور که انسان های بدوی درکی از کارکرد نفاق و دورویی نشات گرفته از تعارض منافع نداشتند حرکت (رقص ) تن با رقص دل در آیین های شادی و غم با یکدیگر هماهنگی بالایی داشت که نمونه های تخفیف یافته آن را هنوز هم در برخی از آیین های مذهبی می بینیم . رژه ها و حرکات نظامی نیز در واقع برون داد و تجلی میل به خلق حماسه و ابراز آمادگی برای جنگیدن است . بسیاری از رقص های بومی در ایران تداعی کننده ی حرکات نظامی رایج در گذشته هستند .
    مادری که در عزای فرزند جوانش خود را مانند گهواره تکان می دهد و به افسوس دست می جنباند نیز در واقع می رقصد . در آیین های ملی و مذهبی در سراسر جهان فرض بر این است که حرکت (رقص) باید با احساس همسویی داشته باشد.
    رفتارشناسان می گویند : زمانی که زبان قادر به بیان احساس نباشد ، موسیقی و رقص آغاز می شود تا نقش زبان را ایفا کند .
    خط خوش ، رقص دل است آنچنان که مجسمه زیبا از زیبایی نگاه مجسمه ساز حکایت می کند . در اینجا سخن بر سر این است که شادی و همچنین غم امری بخشنامه ای و مناسبتی نیست زیرا شادی باید ریشه در درون داشته باشد.
    در آموزه های اسلامی وجاهت و اعتبار شادی را باید در توفیقات و پیروزی های ناشی از تلاش و کوشش و شکیبایی جستجو کرد . برای نمونه عید قربان پس از توفیق در به جای آوردن مناسک حج و عید فطر پس از توفیق در به جای آوردن فرمان خدا و روزه گرفتن موضوعیت پیدا می کند. همچنان که بازیکنان یک تیم پس از پیروزی که نتیجه ی تلاششان است جشن می گیرند و پایکوبی می کنند.
    پیام چنین آموزه هایی این است که شادی باید دلیل داشته باشد و از درون بجوشد و از همه مهمتر این که ما به عنوان انسان باید دلیل شادی یکدیگر باشیم . شادی عمومی به توفیقات جمعی بازمی گردد و شادی های فردی به توفیقات فردی بنابراین روزهای شاد را نه در تقویم بلکه در کارنامه زندگی خود باید جستجو کنیم تا به نقش خود در آفرینش غم و شادی باور داشته باشیم. این که کسی به ما بگوید امروز را شاد باشید و فردا را غمگین در واقع نقش ما را در زایش غم و اندوه انکار می کند .
    به قول حافظ :
    کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد
    یک نکته در این معنی گفتیم و همین باشد
     
     
     
     
     
    شماره روزنامه:8470
    این مورد را ارزیابی کنید
    (0 رای‌ها)
    آخرین ویرایش در دوشنبه, 20 آبان 1404

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
    از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
    در غیر این صورت، «عصر مردم» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    آرشیو روزنامه

    Ad Sidebar
    Ad Sidebar-3